VW Transporter Rockton 140pk Inleiding

VW Transporter Rockton 140pk
Bekijk 24 foto's
Door: BV 26-02-2013

Het merkwaardige succes van bonkige pick-ups in een land waar elk stukje ongeplaveide grond prompt wordt uitgeroepen tot natuurgebied, valt eenvoudig te verklaren door het feit dat de dienst inschrijvingen nog steeds het minimumtarief gunt aan deze zogenaamde lichte bedrijfswagens. Met in hun lekker hoge, dubbele cabine plaats voor vijf, een knoert van een koffer, vierwielaandrijving en een potige motor vinden veel meer pick-ups hun weg naar een koper dan dat er uit zuiver rationele overwegingen horen te zijn.

Natuurlijk, er zijn best wel wat beroepen of uit de hand gelopen hobby's die een sterke trekker zonder moddervrees verantwoorden, maar er is meer aan de hand. Ondanks een verstrenging van de regels blijven constructeurs creatief omspringen met de bovenbouw, waardoor ook particuliere kopers nog steeds kiezen voor dergelijke wagens. Dat wil zeggen, als ze vallen voor het concept van een grote terreinwagen maar zich geremd voelen door de hoge rijtaksen die dikke suv's met zich meebrengen.

Waarom deze introductie nodig is als we Volkswagens bestelbusje aan de tand voelen vraag je je af? Wel, dat zit zo. Deze Rockton uitvoering van de Transporter bundelt een hoop interessante zaken uit de gigantische optielijst van de hand van de afdeling commerciële voertuigen. Zoals (onder meer) een dubbele cabine, maar vooral 4motion vierwielaandrijving, een sperdifferentiëel en een verhoogde bodemvrijheid. Het idee dat hierachter schuilt, is dat er een publiek bestaat dat de behoefte heeft om een aantal mensen samen met ladingen tot 1 ton in een gesloten cargoruimte te vervoeren naar locaties waar je met een conventionele bestelwagen niet geraakt. Zoals, even kijken, een pick-up met een gesloten kofferbak dus. Hoewel de Rockton er niet uitziet zoals een pick-up, biedt hij wel in grote mate dezelfde troeven aan. Dat moeten we verder onderzoeken.

Geef commentaar
comments by Disqus