VW Transporter Rockton 140pk Rijgedrag

VW Transporter Rockton 140pk
Bekijk 24 foto's
Door: BV 26-02-2013

Als we polsen naar de motivatie die VW er toe aanzette om deze Rockton te ontwikkelen - al moeten we veeleer spreken van een oordeelkundige combinatie van reeds bestaande opties - dan legt de PR verantwoordelijke ons uit dat de Duitse spoorwegdiensten een voertuig zochten dat een groep techniekers en een ton aan materiaal vlot in de mulle strook naast de spoorwegbedding kon transporteren. Visualiseer deze situatie, en bevestig samen met ons dat in dat plaatje de Rockton inderdaad past. Want met zijn hogere bodemvrijheid, vierwielaandrijving met Haldexkoppeling en zelfs een standaard mechanische sperfunctie op het achterste differentieel (wat een optie is op de andere 4motion uitvoeringen) staat de Rockton inderdaad zijn mannetje op behoorlijk uitdagend terrein. VW mikt echter ook op tuin-, bos- en landbouwers en jagers, en daar hebben we toch enkele bedenkingen bij.

Het grote, zeg maar gerust lompe koetswerk, het geringe overzicht over de voor- en achterkant en het ontbreken van een kruipversnelling fnuiken de terreincapaciteiten een tikkeltje te veel om ons blindelings vertrouwen te verdienen. Vooral de te lange eerste versnelling laat zich voelen als een ernstige tekortkoming, toch als je traag over een snel variërend en met hindernissen bezaaid parkoers moet navigeren. Tenzij je er geen graten in ziet om om de haverklap de koppeling te vervangen natuurlijk. Ook de bodemvrijheid, die bovenop de standaard 16,5cm nog eens 3cm aandikte, is niet voldoende om met de Rockton onbevreesd over rotsen te klimmen, zoals de naam anders wel suggereert. Het ontbreken van adequate bescherming voor motor, versnellingsbak, uitlaat en differentiëlen doet evenmin goed aan de geloofwaardigheid van het concept. Laten we anderzijds ook maar meteen meegeven dat de meeste pick-ups van vandaag diezelfde gebreken vertonen. Voor zover dat echte terreinwaardigheid natuurlijk nog een breekpunt is ...

Wat de Rockton versie wel toevoegt aan de gewone Transporter, is polyvalentie. Als dubbele cabine is deze uitvoering geschikt voor alle doordeweekse taken. Trek je ermee naar het buitenland tijdens de zomer- of wintervakantie, dan hoef je niet te kijken op een stuk bagage meer of minder. Ondergesneeuwde passen? Daar lacht de standaard van alle seizoensbanden voorziene Rockton eens hartelijk mee. En daarnaast draait deze jongen zijn hand niet om voor een potje hard labeur in het weekend. Daarmee bedoelen we niet dat je er op 4x4 evenementen de grote sier mee moet gaan maken, maar dat hij - al dan niet als trekkend voertuig - uitermate geschikt is voor werkzaamheden in het veld. Of (mits enige voorzichtigheid) ook in het bos.

Onder de kap zit altijd de 2.0 TDI met 140 of 180pk. Allemaal hebben ze standaard 4motion en de krachtigste versie kan ook met een DSG automaat met zeven versnellingen worden uitgerust. Onze testwagen, de instapper met 140pk, pompt per kilometer 214g CO2 in de lucht en neemt genoegen met een gemiddeld verbruik van 8,1l/100km. Zet je de Rockton ook veelvuldig op de snelweg in, waar hij zich trouwens even goed thuis voelt als in zompig terrein, reken dan op een meerverbruik van een dikke liter. Omdat het vermogen en de uitstoot fiskaal gezien geen sikkepit uitmaken, zouden we kunnen stellen dat de kleine € 3.000 extra die je moet uitgeven aan de 180pk variant wel te overwegen vallen. Echter bleken de 140 trekpaarden die ten onzer dienst stonden, voldoende voor alle werkjes die we de Rockton voor konden schotelen. Echt nodig is het dus niet.