Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G 165 Inleiding

Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G 165
Bekijk 23 foto's
Door: BV 19-03-2013

Mazda was in de recente geschiedenis van de automobiel zowat het enige Japanse merk dat consequent haar stijlvisie doortrok in het hele modellengamma. Door de koplampen erg spits te houden en de radiatormond nadrukkelijk te laten lachen, was het de bedoeling om haar vierwielers een agressief en tegelijkertijd uitnodigend voorkomen mee te geven. De ontwerper des huizes kon zich in die filosofie blijkbaar een beetje te goed vinden, wat bij creaties zoals de recentste 3 tot resultaat had dat het front eerder weg had van een potige surferdude die je breed grijnzend op je bek gaf omdat je naar zijn meisje keek. Het hoeft geen betoog dat zo'n machotronie niet door iedereen even werd geapprecieerd. Mazda gaat daarom voortaan voor de geraffineerdere Kodo-stijl, wat zoveel betekent als ‘ziel in beweging'. Veelzeggend of niet, belangrijker is dat het merk opnieuw duidelijke keuzes maakt op vlak van exterieur, interieur en vooral techniek, keuzes die behoorlijk ambitieus zijn en waarvan nu al duidelijk is dat ze ditmaal wel allemaal positief worden onthaald.

We nemen de 6 daarom opnieuw mee voor een uitgebreide test op Belgische bodem. Nadat we eerder de dieselvariant aan de tand voelden, kiezen we nu de 165pk sterke tweeliter benzinemotor om de voortrein van onze break van kracht te voorzien. Net zoals bij eerder genoemde zelfontbrander het geval is, introduceert Mazda in deze 6 enkele gloednieuwe eenheden en komen ook een aantal motoren uit de CX-5 aan de bak. Stuk voor stuk motoren die ontworpen zijn volgens het Skyactiv principe.

Daaronder moeten we verstaan dat Mazda vooral inzet op gewichtsbesparing en een verhoging van de efficiëntie, om zodoende erg aantrekkelijke verbruiks- en emissiecijfers te behalen zonder ingewikkelde (en dure) hybridetoestanden aan te wenden. Rijden op benzine kan al vanaf € 24.940; daarvoor heb je recht op de 145pk uitvoering van de tweeliter, in het Challenge uitrustingsniveau van de sedan of break. Inderdaad, beide zijn doorheen het hele aanbod altijd even duur. Onze krachtigere variant valt vanaf € 27.140 te bestellen in de Active trim, maar wij kozen ervoor om Mazda's vlaggenschip in het Executive niveau af te laten leveren. En alzo het prijskaartje van de met alle denkbare snufjes overladen Mazda op een nog altijd erg aantrekkelijke € 32.140 uit te laten komen.

Geef commentaar
comments by Disqus