Porsche Cayman S Rijgedrag

Porsche Cayman S
Bekijk 26 foto's
Door: BV 10-04-2013

De nieuwe Cayman-generatie - 981 voor de freaks - deelt nu bijna de helft van z'n onderdelen met de 911. En het gaat dan vooral over transmissiecomponenten, de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting, boordelektronica en diens meer. Uiteraard is dat eerder een argument in het voordeel, dan in het nadeel van de Cayman. Een karakterconflict hoeft hij niet te vrezen, daarvoor is het concept verschillend genoeg. Op vlak van prestaties is het overigens de 911 die de daver op het lijf heeft. Was het niet dat Porsche kunstmatig een verschil handhaaft, dan reed de Cayman rondjes om z'n duurdere broer. En toch blijf je niet op je honger zitten. Met de PDK-versnellingsbak realiseert deze Cayman S een sprinttijd van net geen 5 tellen en is het pas welletjes bij 281km/u. Volbloed sportwagencijfers waar niemand zich voor moet schamen. Bovendien worden ze gecombineerd met een officieel verbruiksgemiddelde van 8,0l/100km en een CO2-balans die blijft steken op 188gr/km. Het dubbele verbruiken kan natuurlijk.

Finesse is echter het toverwoord van de nieuwe Cayman. Niet alleen omwille van de beste elektrische stuurbekrachtiging die momenteel te krijgen is, maar vooral omwille van het karakter. Zo reageren motor en ophanging bij normaal gebruik docieler dan voorheen, terwijl die eerste hoog in de toeren juist vuriger voor de dag komt en de tweede met even veel gemak de laterale koetswerkbewegingen controleert. Tegelijk - en dan hebben we het over de belangrijkste aanpassing - verschoof Porsche de centraal achter de inzittenden opgestelde boxercentrale een beetje. Voortaan bedraagt de gewichtsverdeling 46/54. Een subtiel verschil waaraan de nieuweling een erg beschaafd en makkelijk controleerbaar weggedrag om de grenzen van de adhesie dankt. Het maakt hem meteen zowat de beste bochtenmachine van het moment.

Je kan - al dan niet tegen betaling - ophanging en transmissie in een agressievere stand zetten, maar de onverzettelijke houding van de dempers en brutale schakelwerking van de PDK-bak dienen vooral om vastgeroeste opvattingen over sportwagens te bevestigen. Behalve op circuit, dragen ze weinig bij. Overigens - en daarmee sluiten we af - heeft de Cayman naar goede Porsche gewoonte remschijven die ook op een gesloten omloop niet aan het blozen gaan. Klasse.

Geef commentaar
comments by Disqus