Bentley Continental GTC V8 Rijgedrag

Bentley Continental GTC V8
Bekijk 22 foto's
Door: BV 01-07-2013

Hou het dak gesloten en je haalt in de Continental GTC V8 een topsnelheid van 301km/u en sprint in exact 5 seconden naar 100km/u. Dankzij een geavanceerde (en foutloos schakelende) achttrapsautomaat en permanente vierwielaandrijving. Prestaties die je het vermoeden geven dat deze Cabrio gerust kan doorgaan voor sportwagen en die worden neergezet dankzij een 4-liter V8 die door twee turbo's op epo wordt gezet. 507pk en 660Nm trekkracht is daarvan het indrukwekkende resultaat. Maar omdat de GTC V8 ook nog eens 2,5 ton op de weegschaal zet, gaat die illusie de deur uit bij de eerste bocht. De remmen hebben het formaat van een gemiddelde parasol, maar zelfs dan kunnen ze niet verdoezelen dat vertragen moeite kost. De uithouding is indrukwekkend - onfeilbaar zijn ze niet.

Terwijl de versie met W12-motor op de voorwielen superieure prestaties kan neerzetten, heeft die variant erg veel last van onderstuur. Met minder gewicht op de voortrein laat deze V8 de neus met meer gemak een andere kant aanwijzen zonder een fundamenteel ander karakter te kweken. Moeiteloos tussensprintjes neerzetten, in alle comfort en de bestuurder ondertussen laten profiteren van een uitgelezen dosis feedback (en het daaruit vloeiende rijplezier), dat is waarin de GTC V8 uitblinkt. Je wordt tegelijk getrakteerd op een soundtrack die meer opzwepend is dan die van de W12.

Voor de goede orde vermelden we nog even dat het opgegeven verbruik van de GTC V8 in vergelijking met de W12 spectaculair is gezakt tot 10,9l/100km. Maar in de praktijk verbruik je zonder al te veel je best te moeten doen het dubbele. Of de klant daarvan wakker ligt? Wie weet. Gelukkig is de tank 90l groot, anders stond je om de haverklap aan de pomp.

Geef commentaar
comments by Disqus