Porsche Panamera S E-Hybrid Rijgedrag

Porsche Panamera S E-Hybrid
Bekijk 40 foto's
Door: AUTO55 26-12-2013

Onder de huid van de Panamera S E-Hybrid schuilt een lithium-ionbatterij die vijf maal zoveel opslagcapaciteit geniet dan de de nikkel-metaalhydride-accu die hij naar de uitgang verwees. De afmetingen ervan namen niet toe, maar het gewicht verdubbelde wel tot 140kg. Opladen via het reguliere stroomnet opladen neemt net geen vier uur in beslag en kan er ook al rijdend worden 'bijgetankt' via de e-charge-functie. Energie wordt immers herwonnen bij het remmen zoals dat ook in de Formule 1 gebeurt.

Je kan zowel uitsluitend op elektriciteit of benzine rijden als met een echte hybride onderweg zijn. De overschakelingen gebeuren volautomatisch en je merkt er niks van. Vertrekken doe je steeds op stroom, waarna de drieliter benzinemotor - een V6 compressor van Audi-origine - het grootste werk overneemt. Wanneer er gas wordt gelost wordt die weer even op pauze gezet. Op elektriciteit alleen reik je in principe overigens 36km ver en kan je niet sneller dan 135km/u. Porsche geeft op dat er in gecombineerde modus gemiddeld 3,1l/100km uit de 80l tellende benzinetank ontsnapt - wat neerkomt op 71g/km CO2 - al mag je in de praktijk toch op (ruim) het dubbele rekenen. Desalniettemin staan de cijfers in schril contrast met de spierkracht van deze inwoner van Zuffenhausen. Met beide centrales aan het werk wordt er tussen 1.250 en 4.000 toeren 590Nm trekkracht op de achterwielen gelanceerd, de elektromotor alleen wekt 70kW (95pk) en 310Nm op en de zespitter haalt 333pk en 440Nm uit de kast.

Hij vliegt er in ieder geval stevig vandoor (0-100 in 5,5 seconden, 80-120 in 3,4 seconden en een top van 270km/u), al mocht de gasrespons toch iets sneller. Van snelheidsbeleving is dan weer weinig of geen sprake. Dat de nadruk op comfort ligt, wordt duidelijk gemaakt door de adaptieve luchtvering met Porsche's Active Stability Management of PASM, een elektronische verstelling van het schokdempersysteem. Het regelt actief en continu de schokdemperkracht voor elk afzonderlijk wiel en verhoogt het comfort aanzienlijk. Zelfs op een pokdalig wegdek wordt er zodanig gefilterd dat je de slechte staat van de weg amper gewaar bent. Intussen blijft de koets aan de baan gelijmd en houden de banden steeds contact. Sturen doet deze Duitser ook als de beste, zij het via een elektrische bekrachtiging waardoor er gevoelsmatig weinig geregistreerd wordt. De 911 van de laatste generatie is in hetzelfde bedje ziek.

Je kan kiezen uit drie standen voor de ophanging (Comfort, Sport of Sport plus) en de adaptieve luchtvering omvat ook een niveauregeling, een hoogteverstelling en een instelbare veerverhouding. De niveauregeling zorgt voor een constante stand van de auto, ongeacht de verdeling van de voertuigbelading. Je kan de Panamera 2cm hoger op poten brengen, of 2,5cm lager in geval van de sportiefste instelling waarbij het luchtvolume in de luchtvering wordt verlaagd om een hardere demperverhouding te bekomen.

Geef commentaar
comments by Disqus