Porsche Panamera S E-Hybrid Veiligheid

Porsche Panamera S E-Hybrid
Bekijk 40 foto's
Door: AUTO55 26-12-2013

Porsche stuurt geen afgevaardigden naar EuroNCAP, dus wat dat betreft kunnen we je geen resultaten voorleggen. Maar dat wil natuurlijk in geen geval betekenen dat we met een doodskist-op-wielen te maken hebben. Om de koets tijdig een halt toe te roepen zorgt een remsysteem met aluminium monobloc remzadels (6 zuigers vooraan en identieke remzadels met 4 zuigers achteraan) en zowel gegroefde als inwendig geventileerde schijven met 36cm diameter vooraan en 33cm achteraan. Ze voeren hun functie naar behoren uit, al wordt soms wel pijnlijk duidelijk dat we niet met een lichtgewicht onderweg zijn. Carbonkeramische remmen kan je aanvinken op de optielijst (in combinatie met 19-duimsvelgen).

Een langs- en dwarsstructuur voorin absorbeert de botsenergie bij impact en verdeelt vervolgens de krachten waardoor de vervorming van het interieur beperkt blijft. Het aluminium subframe van de vooras met voorgeprogrammeerde kreukelzones doet ook een duit in het zakje, en een stijf geconstrueerde dwarsdraagbalk gaat bij een aanrijding vervormingen van de voetenruimte tegen. Voetgangers hebben dan weer een grotere kans op overleven dankzij een actieve motorkap, in werking gesteld door sensoren in de voorbumper.

Bestuurder en bijrijder beschermen doen airbags die afhankelijk van de ernst en de aard van het ongeval in twee fasen geactiveerd worden. Bij een minder zware impact wordt de plofzak dan minder hard opgeblazen. We noteren ook knieairbags voor bestuurder en passagier, zijairbags in de voorstoelen, gordijnairbags die de volledige dakconstructie en de zijramen van de A- tot de C-stijl voor hun rekening nemen en dwarsbalken in de portieren. Tegen een meerprijs zijn er ook zijairbags voor achterin leverbaar.

Behoren ook tot het Panamera-standaardpakket: een veiligheidsstuurkolom, driepuntsgordels op alle zitplaatsen, gordelhoogteverstelling, -belastingsbegrenzing en -spanners, alsook een koprolsensor die bij een dreigende koprol de gordijnairbags en de gordelspanners automatisch in werking stelt. Voorts is deze Panamera uitgedost met alle verplichte en binnenkort verplichte actieve systemen die je kan bedenken. Voor extra hulpmiddelen genre rijstrookassistent en dodehoekdetectie moet je wel bijbetalen.

Geef commentaar
comments by Disqus