Mazda 3 Sedan Skyactiv-D Inleiding

Bekijk 33 foto's
Door: AUTO55 17-02-2014

Mazda's middenklasse 3 als grijze muis is niet meer. De gedaantewisseling die vorige zomer plaatsvond verliep met glans en voortaan kan je het model gegrond als een kleine versie van de 6 beschouwen. Waarom exact doen we in verschillende rubrieken uit de doeken, maar eerst starten we bij het aanbod.

Koetswerk en motoren

De Drie is bestebaar als vijfdeurs Hatchback en als vierdeurs Sedan. De instapversie krijgt een 100pk sterke 1.5-liter benzinemotor onder de kap en kost minstens € 18.490 in vijfdeursuitvoering. Als basismodel kost de Sedan € 2.000 meer, maar dat komt omdat deze koetswerkvariant in een hoger afwerkingsniveau (Active) uit de startblokken schiet. Hoger in de rangen komen de prijskaartjes immers overeen. De iets langere Sedan onthoudt zich wel van de 165pk-versie van de 2-liter benzinemotor en moet hij zich met die centrale tussen de wielen met maximaal 120pk tevreden stellen. Ook is de vierdeurs diesel niet met een automaat combineerbaar.

Brusselaars opgepast

En wat de enige zelfontbrander betreft: lezers in Brussel en Wallonië kunnen hun hoofd breken over het fiscaal onvriendelijke slagvolume; In Vlaanderen maakt de 2.2 of de 150pk die erdoor wordt opgewekt, niet zo veel meer uit. Daarvoor telt vooral de CO2-uitstoot van 104g/km (in geval van de Sedan) die garandeert dat de 3 onze staatskas niet onnodig vult. De minimale kost bedraagt € 23.490, met eender welke koetswerkvorm errond geboetseerd.

Geef commentaar
comments by Disqus