Mazda 3 Sedan Skyactiv-D Rijgedrag

Bekijk 33 foto's
Door: AUTO55 17-02-2014

De 2.2-liter diesel uit onze testwagen hanteert dankzij een hoop intelligente kunstgrepen dezelfde (erg lage) compressieverhouding als Mazda's benzinemotor met twee liter inhoud (die dan weer een erg hoge compressieratio heeft voor z'n brandstoftype). De centrale stuurt 150pk en 380Nm richten voortrein en wordt gepaard aan een nieuwe zesversnellingsbak die zich vooral door z'n precieze en prettige, mechanisch aanvoelende geleiding onderscheidt. De prestaties van het blok zijn niet min en zelfs in zesde is de centrale in staat tot een verzetje. Naar 100km/u sprinten lukt onze leenauto in een ronde 8 seconden, z'n topsnelheid bedraagt 213km/u. 

Sneller en zuiniger dan Hatchback

Prestatiegewijs brengt de Sedan het er dus (iets) beter vanaf dan de Hatchback met dezelfde motor tussen de voorwielen, en ook op gebied van verbruik en emissie overtreft hij de vijfdeurs in de positieve zin van het woord (en al zeker als we de versie met automaat bij de feiten betrekken). Van de longinhoud van 2.192cc hoeft de particuliere Vlaming alvast niet meteen wakker te liggen; de wagen wordt immers op verbruik en CO2-uitstoot belast (3,9l/100km gemiddeld en 104g/km CO2, in praktijk tussen 5 en 6l/100km). Ecoversies van recente concurrenten gaan lager, maar je moet ook de prestaties in het achterhoofd houden. Bovendien voldoet de centrale al aan de Euro 6-norm. Het blok houdt zich op auditief vlak overigens best gedeisd, al dien je op de autosnelweg wel rekening te houden met hoorbare rol- en omgevingsgeluiden. Net zoals in de 6 dus.

Lichter, snediger

De 3 is lichter dan voorheen, en terwijl is de koets is ook stijver op geworden, wat inhoudt dat hij meteen een stuk snediger stuurt. Mazda opteerde ook voor een merkbaar meer neutrale afstelling dan we in het segment gewend zijn en speelt met name in op de verlangens van de dynamische bestuurder. Zonder echt vlijmscherp te wezen, al reageert de elektrische stuurbekrachtiging wel erg lineair en da's zeker een opsteker voor de stuurpret.

De ophanging is geavanceerd, met een multilinksysteem voor de achteras dat zich verwant voelt met dat van de Mazda 6. De filtering van oneffenheden is dan ook efficiënt en het comfortpeil ligt hoog. Hij laat zich iets minder zelfzeker door bochten jagen dan de 6, maar dat is slechts detailkritiek. Een fijn rijdende machine is het.

Geef commentaar
comments by Disqus