VW Golf Sportsvan 2.0 TDI Interieur

Bekijk 20 foto's
Door: BV 16-05-2014

Met het MQB-platform onder het passagierscompartiment heeft deze VW dezelfde bouwstenen als nagenoeg elk ander recent product van de merken Seat, Skoda of Audi in dit segment. Die nieuwe bodemgroep van VW is erg plaatsefficiënt, wat meteen winst oplevert en een net iets langere cabine ter beschikking van tot vijf inzittenden oplevert. De achterbank is nog steeds over 18cm verschuifbaar en met wat extra centimeters in de hoogte ten opzichte van een normale Golf levert je dat alle ingrediënten op voor een sessie puzzelen met kinderstoelen voor beginners. De Sportsvan haalt uit het schab van de conventionele monovolumes ook z’n obsessie voor glas. Het glasoppervlak is groot en je kan ook opteren voor een gigantisch panoramisch dak. Ons testexemplaar was ermee uitgerust, vandaar dat de lentezon het interieur al omtoverde tot een oven. Kinderen vinden zo’n uitkijkraam in het dak fantastisch, mensen met culinaire ambities wellicht ook.

Opbergruimte

De koffer werd wat groter dan voorheen. Veel groter, eigenlijk. Er kwam 76 liter bij en het geheel is nu 500l groot of zelfs 1.520l als je de achterbank neerklapt. Nogal wat liters zitten in een opbergvak onder de koffervloer, daar waar we ooit collectief het reservewiel verwachtten en dat is ruimte waarvan we weten dat ze slechts sporadisch wordt gebruikt. De opgehoogde bodem wordt door VW ook misbruikt om alleen de rugleuning van de achterbank neerklapbaar te maken. Je hebt dan nog steeds een vlakke laadvloer maar de zetelconstructie is natuurlijk goedkoper. Geen klant die last heeft van dat soort besparingen. Het is niet eens onwaar.

De heren ontwerpers wijzen ons lang en breed op de volstrekt unieke boordplank van de Sportsvan, met een lay-out die wat minder op de bestuurder is gericht. Gelukkig, want tenzij je er een gewone Golf naast kan parkeren kan je je met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat die veel verschilt. Op de blinkende plastic sierlijst voor je neus na dan. Die blijft wel even wat langer hangen.

In het dashboard vinden we een extra opbergvak of een centrale luidspreker. Samen met de verschuifbare achterzetels is het de enige toegeving die VW doet. Of neen, als je opklimt in de uitrustingsniveaus kom je op een bepaald ogenblik ook opberglades onder de voorzetels tegen. Maar van opklaptafels of opbergcompartimenten in de vloer heeft de Sportsvan nog nooit gehoord.

Afwerking

De afwerkingskwaliteit is als vanouds onberispelijk. Degelijk aanvoelende materialen, fijne zilverkleurige sierlijsten, een quasi vlekkeloze ergonomie. Het geheel oogt smaak- en klassevoller dan pakweg de Mercedes B-Klasse en ook de BMW die binnenkort toetreedt tot het segment zal zich van z’n beste kant mogen tonen, wil z’n monovolume hier aan kunnen tippen. Nodeloos te zeggen dat de Sportsvan de producten van Ford, Citroën, Peugeot, Renault… op afstand rijdt. Maar niet op vlak van fantasie of originaliteit.

Geef commentaar
comments by Disqus