Nissan Note 1.2 DIG-S Rijgedrag

Bekijk 38 foto's
Door: AUTO55 31-07-2014

De Note spoort je in geen geval aan om wild te gaan doen, maar hij helt in bochten gelukkig wel minder over dan de doorsnee MPV. De dempers zijn daarvoor stugger afgesteld, terwijl de slechts 1,1 ton wegende Japanner toch soepel in de veren hangt om voldoende comfort te bieden. Ook stuurt hij minder wollig en afstandelijk dan we van MPV’s gewend zijn. Maar er is wel heel wat weerstand op het stuurwiel. We kunnen ons zelfs niet van de indruk ontdoen dat deze Nissan het nemen van bochten liever ontwijkt. Na een week ben je het uiteraard wel gewoon, maar een waardige uitdager voor de Peugeot 208 of Ford Fiesta zal de Note nooit worden.

De motor

We testen de DIG-S, een 1.2l driecilinder benzinemotor met compressor die 98pk (bij 5.600tr/min) en 147Nm (4.400tr/min) koppel ontwikkelt en op papier toekomt met 4,3l/100km. Dat is 0,4l/100km minder dan de goedkopere 1.2l zonder drukvoeding doet uitschijnen en komt neer op 99g/km CO2. Al komt daar in de praktijk toch wel makkelijk anderhalve liter bij. Voor de volledigheid: Tussen 0 en 100km/u liggen 11,7 tellen en de top ligt op 181km/u.

Het blok wil best mee, zolang je de snorrende driepitter op toeren houdt. Maar reserves zijn ook wel beperkt. Terugschakelen met de van lange slagen voorziene vijfbak is een must van zodra de weg wat steiler begint te lopen, en druk ondertussen vooral niet de groene eco-knop in als het groene lampje in het instrumentarium nog niet brandde. Die handeling maakt namelijk komaf met de compressor, waardoor een groot deel van het totaalvermogen abrupt verdwijnt. Dit merk je nog het meest als in de eco-modus aan het inhalen bent en deze ondertussen uitschakelt zonder het gaspedaal te liften.

Geef commentaar
comments by Disqus