Jaguar XE 2.0d 180 Exterieur

Bekijk 129 foto's
Door: BV 14-05-2015

Aan de buitenkant ziet de XE eruit als het resultaat van een wilde nacht tussen de Jaguar XF en de Audi A4. Met typische dynamische karakterlijnen zoals we die de jongste jaren van het Britse bedrijf gewend zijn geworden, maar toegepast met wat meer zelfbeheersing. Dat deze nieuweling daardoor wat minder karaktervol oogt dan z’n grote broers is geen toevallig neveneffect. Het is slim. In dit segment mag je je wel onderscheiden, maar je moet er vooral niet mee overdrijven. Dat is natuurlijk een slappe danskoord en de geschiedenis leert dat Jaguar daar al wel eens van gevallen is. Maar ditmaal lijkt het de balans gevonden te hebben.

Dynamische pose

Zonder overdrijven heeft de XE toch een dynamische pose. Die heeft het niet zozeer te danken aan uiterlijke opsmuk, maar aan de proporties van z’n koetswerk: een lage neus, ver naar voren geduwde voorwielen en aan het eind van een lange motorkap een erg schuin opgestelde voorruit.

Afmetingen

Je ziet aan de afmetingen erg goed waar de Britten deze nieuweling positioneren. Een lengte van 4,67. Dat is 5cm meer dan de Dreier bij BMW, maar toch nog 3cm korter dan de A4. Met de Mercedes C-Klasse scheelt het slechts een centimeter. In de koffer tenslotte past 455l. Dat lijkt ons ruimschoots voldoende voor normaal gebruik (bovendien is de toegankelijkheid voor een sedan voorbeeldig), maar het is wel een tikkeltje minder dan die van de voornaamste mededingers.

Piekfijn

De afwerking van de testwagens was piekfijn, met fijne gelijklopende naden. Dat mag je ook wel verwachten van auto’s waar de interne controledienst van het bedrijf met het vergrootglas over is geweest. Maar het is niet zo evident. Jaguar gebruikt voor koetswerk en structuur immers 75% aluminium. Dat is materiaal met gevoelig andere thermische eigenschappen (het geleidt warmte veel meer en krimpt en zet dus uit op een verschillende manier) dan conventioneel staal. Daar kruipt dus nogal wat moeite en know-how in, maar het dividend zal uitgekeerd worden op vlak van weggedrag en verbruik. Dan speelt de gewichtsbesparing.

Geef commentaar
comments by Disqus