Jaguar XE 2.0d 180 Inleiding

Bekijk 129 foto's
Door: BV 14-05-2015

Jaguar wil een hap uit de taart van de premium middenklassers. Dat is het lucratieve segment waarin de Duitsers heer en meester zijn. Daar waar leasingtoppers als de Audi A4, BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse met treinladingen tegelijk worden aangevoerd en waar het marktaandeel wel eens verschuift van de ene speler naar de andere, maar waar nieuwkomers nimmer voet aan grond krijgen. Ook Jaguar niet. Dat probeerde het eerder al eens, met de X-Type. Een naam die bij het merk zelden of nooit nog wordt vernoemd - zo onsuccesvol was hij. En met z’n klassiek vormgeving en Ford Mondeo-genen zou het ook geen Jaguar-welp van deze tijd zijn. De nieuwe XE doet het nog eens over. De missie bleef dezelfde, maar voor de rest is alles anders.

Het XE-gamma

Jaguar en alléén Jaguar heeft z’n poten uitgestoken naar deze XE. Dat levert een compleet ander product op (75% aluminium, achterwielaandrijving, een modern ogend koetswerk) met eigen motoren onder de kap. Wat je bij ons zal zien zijn tweeliters. Diesels met 150 of 180pk (en al vanaf 99g CO2-uitstoot) of benzines met 200 of 240pk. Een enkeling zal zichzelf trakteren op een drieciliter zescilinder. Die heeft net als alle andere versies turbo’s en schopt het tot 340pk.

Jaguar XE Prijs

Jaguar communiceerde de prijs van de XE al eerder. Het model was immers al te zien op het Salon van Brussel en daar wist de invoerder al een handvol orders te verzilveren. Voor minimaal € 34.990, want zoveel kost de diesel met 163pk en een handbak. Een benzine is er pas vanaf € 35.250. Helemaal aan de andere kant van de prijsvork staat de XE S, met het vermogen onderaan bovenstaande paragraaf voor minstens € 56.200.

Het testros van dienst, een 180pk sterke diesel met automaat in de sportief uitgedoste R-Sport-versie kost € 41.400 en wil je een exact vergelijk maken dan moet je nog wel met een stapeltje euro’s in de optielijst duiken. De prijs is dus in geen geval mager, maar op enkele euro’s na is hij gelijk aan een Audi A4 S-Line 2.0 TDI 177pk (die € 39.100 kost zonder de automaat) of een Mercedes C-Klasse (€ 43.439 maar met 204pk). Alleen de BMW 3-Reeks (320d, 184pk, manueel) is met € 34.750 gevoelig minder duur.

Geef commentaar
comments by Disqus