Opel Astra 1.6 CDTi Ecoflex 136 Rijgedrag

Bekijk 19 foto's
Door: BV 04-10-2015

Dat de Astra een klein beetje kromp, heeft te maken met de jacht op de kilo’s. En het dient gezegd dat die de jongste jaren nogal waren losgeslagen. Het was niet nutteloos, want ze werden ingeschakeld om de veiligheid te verhogen. Maar nu worden ze weer afgetraind, om verbruik en CO2-afstoot te reduceren. Deze Astra weegt daardoor minimaal 120kg minder dan voorheen. Dat hij bij een ongeluk toch niet als een schoendoos in elkaar klapt, danken we aan het gebruik van 70% premium staal. En dat edeler materiaal zorgt ook voor een stijvere voortrein die daardoor met meer enthousiasme in het asfalt hapt en een fijner progressief onderstuur vertoont. Efficiënt. Achteraan bleef de structuur met Watt-linkage behouden voor een betere wielgeleiding. Terecht, want je krijgt bijna het gedrag van een onafhankelijk systeem, maar met een (voor Opel) aantrekkelijkere prijs.

De bodemplaat werd door de ingenieurs wat dichter tegen het asfalt gelegd. Dat helpt om de luchtweerstand en de bochten te kunnen meesteren. Als het al nadelen heeft, dan is het dat de ophanging minder ruimte heeft om z’n werk te doen. En ze ruilt een goede filtering op een acceptabele ondergrond dan ook voor een erg abrupt gedrag als de baan echt niet wil meewerken. En in ons land ligt nogal wat van dat soort wegen. De stabiliteit brengt het evenwel nooit in het gedrang.

Kleine motoren overtuigen

Als het op de gas aankomt, overtuig de Astra vooral met de kleinere motoren. Die nieuwe 1.0 met drie cilinders bijvoorbeeld. De 1.6T met 200pk stelt dan weer teleur, want hij is niet zo lichtvoetig en je moet het vermogen hoog gaan zoeken. De 1.6 diesel die in ons land de populairste wordt en die we als basis voor deze test nemen, kan wel overtuigen. Hij is pakken stiller dan de 1.7 CDTI die nog in de vorige generatie werd ingebouwd (kon ook moeilijk anders) en heeft een fijne loopcultuur. En je merkt dat er niet teveel massa aan hangt, waardoor hij z’n relatief lange versnellingsbakverhoudingen met groot gemak verteert. Er had meer in gezeten op vlak van prestaties, maar hier is duidelijk voor een lage CO2 gekozen. Die bedraagt nooit meer dan 103g/km en 3,9l/100km. In de praktijk wordt dat verbruik vijf-en-een-klets… wat ook nog best zuinig is.

Geef commentaar
comments by Disqus