Volvo XC60 D5 Inleiding

Bekijk 43 foto's
Door: BV 25-06-2018

Het kan voor Volvo niet gemakkelijk geweest zijn om de XC60 te vervangen. Dat model was immers met stip de bestseller van het Zweedse bedrijf. Negen jaar stond de vorige generatie in de catalogus - langer dan gebruikelijk is - en dan nog vertegenwoordigde het model 40% van het totale verkoopsvolume.

Prijzen

Het is dus niet meer dan logisch dat Volvo weinig risico’s nam. Behalve dan misschien met de prijs. Want de XC60 is bij de generatiewissel een stuk duurder geworden. Voor minder dan € 42.050 (de D3 met 150pk) heb je niets meer. Ruim € 10.000 kwam er bij de prijs bij. Dat zorgde meteen voor ruimte om de XC40 te introduceren.

Wie een benzine prefereert kan de 250pk sterke T5 (€ 49.850) of de 310pk sterke T5 (€ 57.650) aanstippen. Een benzine-hybride T6 met niet minder dan 390pk systeemvermogen maakt je € 68.650 armer, maar valt bij de fiscus wel het meest in de smaak.

In het dieselgamma vind je ook nog een D4 (190pk) vanaf € 44.950 en deze D5 (235pk) die minstens € 53.950 kost. Het testexemplaar tikt met onder meer alle veiligheidssnufjes, panoramisch zonnedak, lichtpakket, geheel lederen interieur, luchtophanging, elektrisch bedienbare achterklep… uiteindelijk af op zo maar eventjes € 74.700. Prijzen die duidelijk ‘premium’ zijn. Ze zijn niet ver meer verwijderd van een BMW X5 bijvoorbeeld, en speelt die geen categorie hoger?

Geef commentaar
comments by Disqus