Mercedes GLE 400d 4Matic Exterieur

Bekijk 47 foto's
Door: BV 26-11-2018

Het is een hele hoop SUV, die nieuwe GLE. Hij schurkt met z’n lengte van 4,92m zelfs al tegen de 5-meter-grens aan. Hij groeide ruim 10cm ten aanzien van z’n toch al niet bescheiden voorganger. In de breedte komt er een centimeter bij, maar als je hem tussen twee palen door wil loodsen heb je een centimeter minder nodig. De spiegels nemen minde plaats in. De hoogte gaat er ook ruim 2cm op achteruit. De maten die doorgaans heilzaam zijn voor ruimte en weggedrag gaan allemaal in de plus. De spoorbreedte neemt met zo’n 3cm toe (wat meteen beter gevulde wielkasten oplevert) en beide assen leven 8cm verder uit elkaar.

Bedrieglijk groot

Kijk aan de buitenzijde naar de in de VS gebouwde SUV en je merkt gek genoeg niets van die toename. Hij ziet er zelfs eerder compacter uit dan z’n voorganger. Wat je met vormgeving kan doen. Daarover gesproken… we kunnen ons hier niet van de indruk ontdoen dat er wat Aziatische invloeden inslopen. Mercedes poneert wel dat de GLE made in America, but designed in Germany is. Maar die designteams worden bevolkt door talent van markten die Mercedes belangrijk acht. Je kan er donder op zeggen dat er Chinezen en Amerikanen aan het model getekend hebben. Dat ze in Duitsland op een stoel zaten, wil niet zo veel zeggen.

Gladde jongen

Mercedes trekt op het vlak van aerodynamica tegenwoordig alle registers open. Zo is de GLE ook aan de onderzijde bijna helemaal vlak. De aandacht daarvoor rendeert immers op meerdere vlakken. Verbruik, maar ook weggedrag bij hoge snelheden, windruis en zo meer. De GLE is geen uitzondering. De Cd-waarde van dit gevaarte bedraagt amper 0,29. Er zijn berlines die slechter doen.

Geef commentaar
comments by Disqus