Renault Clio V 1.0 TCe 100 Inleiding

Bekijk 28 foto's
Door: BV 31-07-2019

Er gebeurde iets aparts met de uittredende vierde generatie van de Clio. In plaats van elk jaar wat minder te verkopen, gingen er elk jaar meer over de toonbank. Dat gebeurt bijna nooit. Afgelopen jaar was het model ook in ons land met stip de verkoopstopper in het B-segment. Voor de VW Polo, een nieuwer product nota bene. En dan zit je daar na een jaar of zeven met de noodzaak om het model te vervangen. Wat doe je dan? Vooral niet gokken dus. Daarom lijkt de nieuwe Clio erg op zijn voorganger. Maar er zijn natuurlijk altijd dingen die beter kunnen. Het gamma wordt gesaneerd en opgefrist. Een hybride en elektrische versie zullen straks de conventionele motoren bijstaan. Een driedeurs sneuvelde al eerder en van deze nieuwe generatie komt geen break. Wanhoop niet, want de oude break gaat nog even door. Renault kleeft ‘Generations’ achter de naam en is er klaar mee. Hetzelfde geldt overigens voor de ‘oude’ vijfdeurs, telkens met een afgeslankt aanbod, maar die verdwijnt in ons land wellicht al in september.

Gamma en prijs

Het gamma bestaat nu uit drie benzines die 75, 100 en 130pk sterk zijn. De eerste twee zijn 1-liter driecilinder, zonder en met turbo. De krachtigste doet er een cilinder, 0,3l groot, bij. De diesels, die inmiddels niet eens een vierde van de verkoop uitmaken, zijn 85 of 115pk sterk en 1,5l groot. Schakelen doe je met de hand met een vijfbak bij de benzines. De versies op zware brandstof hebben recht op een extra verzet en in twee gevallen kan de auto het werk overnemen. De TCe 100 is er met een X-tronic automaat, dat is een CVT. De TCe 130 is altijd gekoppeld aan een zeventrapper met dubbele koppeling.

Dan komen we toe aan de prijs. Die begint (SCe 75) bij 14.875 euro. Opmerkelijk want dat is minder dan de uitlopende Clio die voor niet minder dan 15.325 euro in de catalogus prijkt. Het grootste verschil: die laatste heeft al een airco en een geluidsinstallatie die wat voorstelt. Tel die er bij de nieuwe bij (want niet standaard op het instapniveau) en je komt grosso modo zo’n 1000 euro duurder. Kijk, dat is al logischer.

We gingen op pad met de TCe 100 in de derde uitrustingsversie ‘Zen’. Precies 19.000 euro kost die, maar door extra’s kwam die toch nog uit op 22.550 euro. Een zucht van duurste versie (Clio Edition One TCe 130 die 23.050 euro kost).

Geef commentaar
comments by Disqus