Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel 190pk Q4 Inleiding

Bekijk 12 foto's
Door: BV 24-11-2019

Alfa Romeo’s SUV is drie jaar op de markt. En er zijn lichtpunten. De pers is in het algemeen lovend over de rijeigenschappen. In Italië verkoopt het model beter dan al z’n rechtstreekse concurrenten. De verkoopscijfers elders mogen van de Italianen dan weer wat beter. Niet dat de klant daarvan wakker hoeft te liggen. Die kan zich immers in een beetje exclusiviteit wentelen. Maar de fabriek zou het graag wat drukker hebben.

Naar kritiek geluisterd

De remedie is een vroege aanpasbeurt. Met wat goede wil kan je het een facelift noemen, maar er wordt eigenlijk niets aan de smoel gedaan. Een gezondheidskuur dan? Welja, waarom niet. Aan het interieur wordt immers wel op cruciale plaatsen één en ander aangepakt, al zit het gros van de aanpassingen zelfs nog dieper.

Alfa Stelvio: het nieuwe gamma

Het gamma van de Stelvio wordt in één adem ook herschikt. Alfa Romeo schudde eens aan z’n stamboom en er vielen enkele namen uit z’n verleden naar beneden. Een zakelijke Ti, een sportieve Veloce… het is er straks weer. Welke prijzen bij die versies horen, moeten we je nog even schuldig blijven. Pas begin volgend jaar worden deze nieuwe versies gecommercialiseerd in Italië. De andere landen volgen kort erna. We gaan er evenwel van uit dat de prijs logischerwijs enkele procenten de hoogte in gaat.

Motorenaanbod

Het aanbod is wel bekend. Eigenlijk zijn er, de Quadrifoglio Verde met z’n machtige 2,9l zescilinder turbomotor nagelaten, slechts twee motoren. Er is een tweeliter turbo-benzinemotor en er is een 2,2l turbodiesel. De eerste bestaat evenwel met 200 of 280pk en de diesel kan je krijgen met een 2,2l die naar keuze (en budget) 160, 190 of 210pk opwekt.

Geef commentaar
comments by Disqus