MG5 Inleiding

Bekijk 18 foto's
Door: BV 02-05-2022

MG heeft een primeur te pakken. Het bedrijf komt als eerste op de markt met een elektrische break. Een niche die nog door andere automerken wordt genegeerd. Eerst worden de segmenten opgevuld met crossovers en SUVs. Die zijn vandaag de dag immers populairder. Maar deze fabrikant met Engelse had al aardig wat crossovers. De MG ZS (helemaal elektrisch, vanaf 32.985 euro) en de MG EHS (plug-in hybride, vanaf 34.985 euro).

In de informatie die de invoerder verspreid, lezen we dat de MG5 praktisch, goed uitgerust en ‘vooral betaalbaar’ moet zijn. Maar wat is dat dan precies? Wel, aan deze nieuwe MG hangt een prijskaartje vanaf 33.985 euro. Lichtmetalen 16” velgen, keyless-entrysysteem, verwarmbare zetels en enigmatisch klinkende zaken als MG iSmart Lite (een infotainmentsysteem met een 10,25” groot infotainmentscherm) zijn meteen standaard, maar voor een grotere velgenmaat, airco, een 360° camerasysteem en (namaak)leder moet je het hogere uitrustingsniveau Luxury aanstippen. Kost je 35.485 euro. MG geeft je ook meteen leasing en private-leasingopties.

Onder de vloer van de MG5 zit standaard een accu met 50kWh capaciteit, wat een WLTP-rijbereik oplevert van 310 tot 320km (afhankelijk van de uitrustingsversie). Uitbreiden naar een 60kWh accu kan ook bij de Luxury-uitvoering. Voor precies 3000 euro krijg je dan 70km extra (officieel) rijbereik. Samen met de aardige uitrusting komen we zo aan de prijs van het testexemplaar: 38.485 euro.

En hoe zit dat nu met de concurrentie?

Deze MG is op een paar millimeter na even groot als een Renault Megane GranTour bijvoorbeeld. Te koop vanaf 7.000 euro minder, maar natuurlijk niet elektrisch. Diezelfde Megane kan je wel krijgen als stekkerhybride (E-Tech Plug-in Hybrid heet dat bij Renault) en kost dan al meteen 36..475 euro. Dus ja… als elektrische break is hij goedkoop te noemen. Als break in het C-segment daarentegen is hij - in vergelijking met thermisch aangedreven modellen - nog altijd botweg duur. Nog één bedenking voor we met ons kritisch oog over de auto gaan: levering. Het gaat er vandaag de dag immers niet alleen om een auto te kunnen kopen, hij moet ook leverbaar zijn. MG heeft daar vooralsnog weinig problemen. “Er komen auto’s binnen en er gaan auto’s buiten” zegt de invoerder. In China geproduceerde modellen lijken te ontsnappen aan het halfgeleidertekort dat de rest van de autosector in chaos stort…

Geef commentaar
comments by Disqus