BYD Atto 3 Rijgedrag

Bekijk 24 foto's
Door: BV 14-11-2022

Onder de vloer zit een 60kWh grote accu die een nieuwe constructiemethode gebruikt en cobaltvrij is. Ze heeft daardoor niet de grootste energiedensiteit (140Wh/kg), maar ze is wat stabieler. BYD beweert dat ze zelfs niet ontbrandt wanneer ze doorboord wordt. De standaardversie heeft een 7kW éénfasige lader aan boord, maar andere versies kunnen driefasig aan 11kW stroom tappen. Laadtijden: bijna 10 en 6,5 uur respectievelijk. En dan kan je ook nog snelladen tot 150kW, wat je 44 minuten geeft voor de 10 tot 80% in ideale omstandigheden.

Bewuste rijstijl

De Atto 3 belooft volgens de structureel optimistische WLTP-cyclus een rijbereik van 420km, over een verbruik van 15,6kWh/100km. De afwijkingen bij EV’s kunnen enorm zijn, is al gebleken, maar met 17,8kWh/100km bleef hij bij een bewuste rijstijl wel onder de gemiddelden van veel vergelijkbare EV’s. Z’n efficiëntie wordt geholpen door een standaard warmtepomp die lang niet evident is bij gevestigde waarden.

En hoe rijdt zo’n Atto 3 nu? Wel… de besturing is wat aan de vage kant en mist een degelijke centreerfunctie. Maar dat is zowat het enige puntje van kritiek. De volledig onafhankelijke ophanging is comfortabel, maar niet zwalperig. De geluidsisolatie is zonder meer goed. En de prestaties van deze 204pk sterke 1,75 ton zware EV zijn ruim voldoende. De topsnelheid is afgeregeld op 160km/u en de acceleratietijd naar 100km/u bedraagt 7,3 seconden. Meer dan vlot genoeg, vooral omdat je niet tot dynamisme wordt aangespoord. En ook de stoppers zijn in orde: geventileerde schijven rondom. En dat terwijl Volkswagen (en Skoda, en…) zelfs op de topversies van de ID-reeks goedkope en weinig performante trommelremmetjes monteert. Tja…

Geef commentaar
comments by Disqus