BMW 335d Coupe Inleiding

BMW 335d Coupe
Bekijk 8 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De 3-Reeks betekent brood op de plank voor BMW en dat is al sinds mensenheugenis het geval. Even normaal is het dat er een heel gamma ontstaat met de ‘Touring' als meest succesrijke variatie op het thema, waarnaast de Coupé en Cabrio - voortaan met stalen vouwdak - als meer exclusieve afgeleiden optreden, zonder de X3 te willen vergeten, die zich als halfstoere SAV een weg baant.

In de coupémarkt kreeg de BMW 3-Reeks tot voor kort enkel weerwind van Mercedes-Benz met de CLK, die overigens een veel braver ‘burgerlijk' karakter tentoon spreidt. Mercedes trekt ten strijde met liefst 5 benzinemotoren - van 163 pk tot 481 pk en 2 diesels met 150 en 211 pk. BMW houdt het voorlopig op een paar benzinemotoren (211 en 272 pk) en evenveel diesels (231 en 286pk). Beide Duitse aartsrivalen krijgen sinds kort concurrentie van - hoe kan het ook anders - Audi, dat zijn A5 en zelfs S5 in stelling heeft gebracht, zodat het prestigieuze Duitse clubje van drie het weer onder elkaar kan uitvechten.

Daarnaast mogen we de enkele weinige andere coupémodellen toch niet uit het oog verliezen, als daar zijn de Peugeot 407 2.7 V6 HDI (204 pk; 40.950 euro) en Alfa Brera 2.4 JTD (200 pk; 37.500 euro). Vroeger hadden we nog de Volvo C70 kunnen toevoegen, maar sinds de Zweden er een coupé-cabrio van gemaakt hebben, moeten we hem hier uitsluiten.

Hoe we ook moeite doen om een concurrentieveld bijeen te rijden, niemand komt in de buurt van de BMW 335d Coupé (50.750 €), die een veelbelovende 286 pk en 580 Nm put uit zijn 3.0 liter dieselaggregaat, wants ander dan de typeaanduiding laat vermoeden, is er geen 3.5 maar een 295,993cc aan het werk, maar dan wel met dubbele turbo. Mercedes houdt het voor bekeken bij 224 pk voor de CLK 320 CDI (45.496 €) en zelfs Audi ‘beperkt' zich tot 240 pk voor de 3.0TDI in de A5 (44.900 €), die wel Quattro-aandrijving toevoegt.

Geef commentaar
comments by Disqus