Mazda MX-5 2.0 Sport Interieur

Mazda MX-5 2.0 Sport
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Die paar extra centimeters zijn een zegen voor het interieur dat erbovenop nog profiteert van een intelligenter plaatsgebruik. Aan de ellebogen scheelt het een slok op een borrel en voortaan horen ook grotere mensen over meer marge te beschikken. Het zitmeubilair, dat zo goed als op de grond staat, kreeg een langere slede. De integraalzetels zijn opvallend comfortabel. Dat leidt snel tot de conclusie dat je in de MX-5 gerust langere ritten kan aanvangen. Wie zich aan het sportievere bochtenwerk waagt, zal evenwel meer zijdelingse steun op z’n verlanglijst zetten. Op de rijhouding valt niets aan te merken; je zit achter een stuurtje dat zich –zoals dat eigenlijk bij elke auto zou moeten zijn- behoorlijk opdringt. Daardoor kies je vanzelf een positie waarbij je volledige controle hebt. De rechterhand valt bijna automatisch op het korte pookje dat uit de hoge middentunnel steekt. De zesbak lijkt net een tikkeltje minder kort, maar ook wat minder droog te schakelen dan die -in onze herinnering- van de vorige generatie.

Mazda beheerst de kunst om de boordplank stijlvol aan te kleden, zonder het risico te lopen patserig over te komen. Onder de schaduwkap zitten vijf met zilver omrandde analoge metertjes achter een klein, sportief en bijzonder prettig aanvoelend sportstuurtje. De verlichting is consistent; sportief rood. De bovenkant van de boordplank wordt sowieso uitgevoerd in een degelijke zwarte kunststof. De kleur eronder heb je zelf in de hand, maar er snijdt sowieso een pianozwarte sierlijst doorheen. Op de opstelling en de bediening van de basiselementen valt weinig aan te merken, maar er staan ook een paar knopjes (om de stabiliteitscontrole uit te schakelen of de koffer te ontgrendelen bijvoorbeeld) uit het zicht.

Ondanks de compacte interieurafmetingen, is de cockpit zeer gerieflijk. Mazda presteerde het bijvoorbeeld om vier bekerhouders te integreren. Daarnaast zijn er nog bergvakjes achter de zetels en is er een centrale bergruimte achteraan de middentunnel. Die slikt zonder moeite een stapel CD’s. De bediening voor de tankklep is er ook in ondergebracht. Weinig handig, maar het vakje is dan weer wel afsluitbaar (net als het handschoenvakje overigens). De koffer is met 150l bepaald krap, al maakt de praktische vormgeving ervan wel wat goed. Een weekenduitstap met twee personen moet zeker kunnen.

Geef commentaar
comments by Disqus