Mercedes E55 AMG Veiligheid

Mercedes E55 AMG
Bekijk 9 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Bij wagens met een prestatiepotentieel als deze AMG-Mercedes is de actieve veiligheidsuitrusting bijna net zo belangrijk als de passieve veiligheidsvoorzieningen. De Duitsers zorgen in elk geval voor een uitgebreid totaalpakket dat nauwelijks nog iets te wensen overlaat. Alle zitplaatsen hebben vanzelfsprekend recht op driepuntsgordels met spankrachtbegrenzers. Vooraan worden deze bijgestaan door frontale, adaptieve airbags (2 fasen) en zijdelingse airbags. Windowbags zijn ook steeds aanwezig. Achteraan zijn er ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes. Een hele batterij elektronische systemen probeert echter te vermijden dat bovenstaande reactieve systemen nodig zouden zijn. Een geavanceerd ABS-systeem, tractiecontrole en stabiliteitscontrole zijn standaard. De afstelling ervan werd wel door AMG herbekeken, wat een goede zaak is omdat geen van de elektronische hulpmiddelen zich helemaal laat uitschakelen. Het ESP-systeem kan enkel in een meer tolerante stand gezet worden. Je krijgt dan (letterlijk) wat speelruimte, maar als je te ver gaat komt het systeem onvermijdelijk tussen. Een pretbedervertje, soms toch, dat perfect verdedigbaar is.

Optioneel is de Distronic, radargestuurde snelheidsregelaar. Een systeem dat naast Mercedes, ook bij BMW en Jaguar wordt aangeboden, en het gebruik van een snelheidsregelaar op druk bereden Europese wegen niet alleen toegankelijker maakt, maar ook een troef is op het vak van veiligheid. Het systeem past de snelheid van de wagen immers constant aan het vooropgaande verkeer aan en maakt desnoods gebruik van de remmen om een (aanpasbare) veilige tussenafstand te houden. Is de tussenkomst van de bestuurder vereist, dan weerklinkt een auditief signaal samen met een visuele waarschuwing. Specifieke bij Mercedes meet het systeem continu de afstand met de voorliggers en waarschuwt het bij mogelijk gevaar, ook als de Distronic niet actief is. Omdat soms ook fietsers of verkeersborden door het systeem worden opgepikt, weerklinkt het signaal frequent, maar het is een grote veiligheidstroef dus we nemen er graag de neveneffecten bij. Enige mogelijke aanvulling op de basisuitrusting zijn zijdelingse plofkussens achteraan.

Geef commentaar
comments by Disqus