Mazda 2 1.4 TRSi Interieur

Mazda 2 1.4 TRSi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Dat de Mazda dezelfde basis heeft als de Ford Fiësta zie je niet aan het interieur, maar je merkt het wel. Spijtig genoeg aan de overname van de minpunten die inherent zijn aan de basisstructuur van de wagen. Het passagierscompartiment is ver naar voor geschoven waardoor je met je onderbenen en voeten al relatief dicht bij de voorwielen komt. Vermoedelijk om die reden had Ford, en dus ook Mazda, geen plaats voor de integratie van een voetsteun voor de bestuurder. Dat stoort, zeker omdat er omwille van de dikke zijwand echt geen enkele plaats is waar je de linkervoet een beetje comfortabel kan laten rusten, behalve dan op de koppelingspedaal. Omdat dit slechts één element is, weegt het amper door op de score, maar het weegt wel degelijk door op het rijplezier. Ander minpuntje dat is overgenomen van de Fiësta zijn de zeteltjes, ook al zijn die niet identiek. Je kan de bestuurderszetel instellen in de hoogte en in de diepte en ook het stuurwiel laat zich in de hoogte regelen, maar we vonden desondanks geen zithouding die ons 100% voldoening schonk. De onderrug werd wat te veel belast, wat langere ritten vermoeiend maakt. Voor het overige kan je anders op het interieur niet veel meer aanmerken.

De gebruikte materialen zijn van een uitstekende kwaliteit, net als de afwerking, en alles inclusief het instrumentenbordje met ronde klokken is duidelijk en ziet er goed uit. Een zilverkleurige middenconsole en zilveraccenten op het stuurwiel, in de deurpanelen en aan het versnellingspookje zorgen voor een eigentijdse look. Alle elementen staan perfect ergonomisch opgesteld, waardoor je je de bediening eigen maakt in een mum van tijd. Het plaatsaanbod is ruim te noemen, zeker in vergelijking met de Demio, maar je mag niet vergeten dat de 2 meer dan 10cm is gegroeid. Hier vinden we de Mazda nog net wat beter scoren dan de Fiësta. Al was het maar omdat de middenconsole wat smaller is en daardoor niet tegen de knie aan zit. Je mag ervan uit gaan dat de beschikbare hoofd-, been- en voetruimte vooraan voldoende is voor personen tot 1,90m, en ook achteraan kan je zonder veel problemen een wat grotere medemens kwijt. De hoogte van de zitting is comfortabel hoog, wat voor wat minder mobiele mensen een voordeel oplevert bij het in- of uitstappen. Grote en wijd openende portieren (achteraan tot 80°) helpen daarbij.

Mazda voorzag in het interieur een hoop opbergruimte. Een opbergvak bovenaan het dashboard, grote opbergvakken in de deuren, een open opbergvak boven het handschoenkastje, een muntstukkenhouder links van de bestuurder, een legplank onder het stuur, opbergvakken tegen de rugleuning van de zetels, bekerhouders in de middenconsole en eveneens in de grote opbergvakken van de portieren achteraan en natuurlijk is er ook opbergruimte in de portieren vooraan. Voldoende plaats en variatie om er zeker van te zijn dat je nooit prulletjes moeten laten rondslingeren. Het grotere materiaal kan je natuurlijk in de koffer kwijt. Die is zeer regelmatig van vorm en makkelijk belaadbaar dankzij de lage drempel. Je kan dus het maximum halen uit de toch al niet onaardige 267l inhoud. De achterbank kan plat in twee delen. Als je het snel doet heb je een drempel, maar je kan ook een volledig vlakke laadvloer verkrijgen als je wat doorknutselt. Je moet dan wel beginnen met onderdelen in piepschuim van onder de bekleding te halen en zoij Niet echt praktisch, maar kom, als het echt moet dan kan het. In elk geval is de laadruimte dan aanzienlijk, met een inhoud tot 1.044l.

Geef commentaar
comments by Disqus