Mazda 2 1.4 TRSi Rijgedrag

Mazda 2 1.4 TRSi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Dwars onder de kap van onze testwagen zit een 1388cc viercilinder in lijn. Een moderne motor die voldoet aan de Euro4-norm met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Die is goed voor 80pk bij 5.700t./min. en 124Nm bij 3.500t/min en wordt gekoppeld aan een precies en prettig schakelende vijfbak. Optioneel kan een gerobotiseerde bak voorzien worden. Daarmee haalt de 1125kg zware combinatie 100km/u in 13,9sec en bedraagt de topsnelheid 164km/u. Cijfertjes die ervoor zorgen dat de Japanner zich vooral soepel door het verkeer kan bewegen. Om het echt vlot te noemen, klimt de motor wat te traag in de toeren. De constructeur geeft een gemiddelde op van 6,5l/100km en de door ons gerealiseerde cijfers wijken daar nauwelijks van af, dus de krachtbron is echt spaarzaam met benzine.

Voor de ophanging doet men beroep op onafhankelijk McPherson systeem vooraan, en een semi-onafhankelijke systeem achteraan. In beide gevallen is die voorzien van een stabilisatorstang die de koetswerkbewegingen in de bochten efficiënt terugdringt. Zonder te veel gevoel te verliezen zorgt de ophanging voor een soepele demping van de oneffenheden. De voorwielen reageren wel nogal droog op dwarsrichels, wat misschien te wijten is aan de eerder smalle wangen van het 195/50 R15-rubber dat standaard op de hogere uitrustingsversies wordt gemonteerd. De gripgrens ligt behoorlijk ver en overstuur treedt zeer progressief en controleerbaar op naarmate de bochtensnelheid opgevoerd wordt.

Het stuurtje ligt prettig in de hand en de gekozen overbrengingsverhouding is aangenaam terwijl het tandheugelsysteem zoals steeds zorgt voor een goede feedback. Het remsysteem bestaat uit een dubbel hydraulisch bekrachtigd circuit met intern geventileerde schijven vooraan (258mm diameter, 24mm dik) en trommels achteraan. Ook als je wat sportiever rijdt, voldoet dat ruimschoots. In tegenstelling tot de Ford Fiësta 1.4TDCi die we hebben getest, knabbelde het ABS-systeem hier niet te veel aan de remkracht.

Geef commentaar
comments by Disqus