Mazda 323F TDVi 16v TRSi Inleiding

Mazda 323F TDVi 16v TRSi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De 323 is sinds eind ’98 bij ons op de markt. Toch neemt Mazda nu even de tijd om het model wat op te frissen. De op het eerste zicht bescheiden facelift wordt vermoedelijk de laatste, want in 2003 plant Mazda de opvolger. Die zal op het platform staan van de nieuwe Ford Focus. De 323 is één van de meest succesvolle Mazda-modellen, maar het ontbreekt hem een beetje aan een krachtige lijn. Hoewel deze weinig ingrijpend evolueert ziet de 323 er alleraardigst uit. Wij voelen het meest interessante model voor onze markt uitgebreid aan de tand: de hatchtback (vijfdeurs) met turbodieselmotor.

Met de vernieuwde 323 sneuvelt de driedeurs. De vierdeurs sedan en de hatchback ondergaan een serie structurele verbeteringen en krijgen aangepaste motoren die ook elders in de Mazda-familie worden gebruikt. De sedan is enkel verkrijgbaar in TSi afwerking en dit in combinatie met een 1.6 ( vervangt de 1.5) of de 2-liter TDVi. De vijfdeurs kan gecombineerd worden met alle motoren (1.3, 1.6, 2.0 (vervangt de 1.8) en 2.0 TDVi) en alle afwerkingsniveau’s (i, Si, TSi en TRSi), maar alleen de turbodiesel gaat samen met alle verschillende afwerkingen.

Onze testwagen wordt voorgereden in de meest luxueuze TRSi-uitvoering. Zijn prijs begint bij 744.000 BEF of 18.443 EUR. Verrijkt met die ene optie (metaalkleur) kostte het testmodel 756.500 BEF of 18.753 EUR. De voornaamste extra’s van de TRSi ten opzichte van de andere versies zijn een manuele airco (automatisch op de 2.0 benzine), een andere audio-installatie met amberkleurige verlichting en lichtmetalen 15-duims wielen (16-duims op de 2.0 benzine). De TRSi-sportkit is eveneens een extraatje. Het pakket omvat een Nardi lederen stuurwiel en pookknop, een sportieve fluwelen zetelbekleding en zilverkleurige inlegjes op de middenconsole, deurpanelen en rond de schakelpook. De deurdrempels krijgen plaatjes met een typevermelding. In vergelijking met de topversie met 2-liter benzine moet diesel de boordcomputer met vijf functies, de automatische airco, de tractiecontrole en het stabiliteitscontrolesysteem ontberen.

Geef commentaar
comments by Disqus