Mazda 323F TDVi 16v TRSi Interieur

Mazda 323F TDVi 16v TRSi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Naast de voorgenoemde uitrusting als alu-velgen, airco en sportkit is de TRSi voorzien van vier elektrische ruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, dimmende binnenverlichting, leeslampjes, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, hoogteregeling van de bestuurderszetel, een passagiersstoel die neerklapbaar is tot een tafeltje, drie hoofdsteunen achteraan met elk hun driepuntsgordel en een dubbel veiligheidsslot. Helemaal bovenaan de prijslijst staat de i-versie. Dit model werd ontdaan van misbare uitrusting waardoor de 323 al toegankelijk is vanaf 489.000 BEF of 12.122 EUR. De elektrische ruiten en spiegels, leeslampjes, de pollenfilter, de radio en de achterste luidsprekers, de passagiersairbag en de zijdelingse airbags, het ABS + EBD en de dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht moesten eraan geloven. Voor een scherpe prijs moet je natuurlijk wat over hebben.

Door het gebruik van de zilverkleurige inlegjes op de middenconsole en een aangename fluwelen zetel- en deurbekleding ademt de TRSi heel wat luxe. Ten opzichte van de vorige versie investeerde Mazda in meer geluiddempende materialen ter hoogte van de achterste wielkasten en in het achterste gedeelte van het motorcompartiment. Dat draagt natuurlijk bij tot het auditieve comfort. Daardoor dringt de krachtbron een pak minder door in het interieur. Enkel als hij het koud heeft laat hij zich duidelijk horen. De motor komt wel vrij snel op bedrijfstemperatuur. Qua sound behoort de TDVi niet echt tot de meest beschaafden van zijn klasse. Omdat de diesel nog geen balansas heeft blijft hij in neutraal nog wat trillingen doorgeven aan het stuur en de pook, maar storend wordt dit nooit. Om parasietgeluidjes tegen te gaan werden de bevestigingspunten van het dashboard verstevigd. De 323 is rijkelijk bedeeld met opbergvakken die verspreid zijn doorheen het interieur. Het dashboard is overigens duidelijk opgevat maar naar sommige bedieningselementen is het wel even zoeken. Het is trouwens ook niet altijd even eenvoudig om alle knoppen en hendels te bereiken (bijv. de verstelling van de rugleuning). De zetels voorin houden je voldoende op je plaats, maar eigelijk hadden ze ter hoogte van de schouders wat meer zijdelingse steun mogen bieden. Ook is de zit wat te kort. Gelukkig is er de aangenaam gekozen vulling die je ook tijdens langere ritten fris houdt. Wanneer je voor het eerst achter het stuur kruipt zou je denken dat de rijhouding wat ongewoon is omdat het stuur vrij kortbij zit. Het overigens alleen in de hoogte regelbaar.

Voor deze vernieuwde 323 koos Mazda voor een strakkere ophanging, maar ze gingen een beetje ver voor een gezinswagen. Echt te hard is ze evenwel niet en hoewel de ophanging nogal droog reageert op oneffenheden is ze zelden op fouten te betrappen. Alle koetswerkbewegingen worden prima in toom gehouden en de ophanging schaamt er zich niet voor om de veerweg optimaal te benutten. De standaard klimaatregeling begint steeds snel aan haar dagtaak, maar onder de zwarte koetswerkkleur moet ze aardig hard werken om de hele zaak op temperatuur te houden. Rijden met de ventilatie op de hoogste stand is dus geen uitzondering.

De koffer van de 323 is 356 liter groot. De TSi afwerking krijgt evenwel een achterbank die maar liefst 16cm verschuifbaar is. Daardoor is de koffer uitbreidbaar tot 416 liter. Eigenaardig genoeg krijgt de TRSi die bank niet. Hij houdt het bij een exemplaar dat vast zit en in ongelijke delen neerklapbaar is. De koffer is dan uitbreidbaar tot 716 liter, maar een vlakke laadvloer lukt niet.

Geef commentaar
comments by Disqus