Mazda 5

Mazda 5
Bekijk 18 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Het gaat goed met Mazda. Tenminste, dat leren ons de Europese verkoopscijfers die sprongen tot wel 50% maakten. Die cijfers zijn echter sterk gekleurd door het aansnijden van de vroegere Oostblok-markten. In West-Europa blijkt de hele Zoom-Zoom filosofie van het Japanse constructeur het minder goed te doen. Het merk gaat er immers met zo’n 8% achteruit. In ons land kreeg Mazda klappen van 30% en meer. Het dynamische, meer gestileerde en ook duurdere Mazda lijkt niet aan te slaan, enkele steengoede producten ten spijt. Ter verdediging dient aangevoerd te worden dat een aantal producten zich stilaan aan een opfrisbeurt of een modelwissel mogen verwachten en de verkoop dan altijd wat daalt.

De nieuwe 5 moet Mazda op de verlanglijst zetten bij het monovolumepubliek, moet eigenaars van een Premacy een overstapmogelijkheid binnen het merk bieden en liefst tot de komst van de nieuwe MPV ook enkele van die klanten lijmen. De Japanners strooien alvast kwistig met de centimeters. De 5 meet 4,50m in de lengte en is daarmee zelfs een centimeter langer dan een Renault Grand Scénic. Mazda claimt daarmee de positie van grootste monovolume in het C-segment. Handig, want met dergelijke afmetingen was hij net zo makkelijk de kleinste geweest in het D-segment. De vormgeving is fris, want dynamisch en evenwichtig geproportioneerd. Mede daardoor mikt Mazda ook op jongere klanten en vrijetijdsgebruikers.

De monovolume is van binnen naar buiten ontwikkeld. Het interieur kreeg een lay-out met drie zitrijen met telkens twee volwaardige zitplaatsen. De lengte lijkt ons te beperkt om zes volwassenen comfortabel te laten zitten, maar aan de derde zitrij Őmet voor de afwisseling eens volwaardig zitmeubilair- zal het niet liggen. Mazda zelf plaatst de kinderen in een configuratie met vier volwassenen en twee jonge spruiten zelfs op de tweede zitrij (binnen het bereik van de ouders vooraan) waardoor je achteraan wel voldoende voetruimte kan creëren. Door de dubbele schuifdeuren is de toegang tot de tweede en derde zetelrij merkbaar beter dan bij de directe concurrenten, waar steeds enig klauterwerk is vereist. Mazda plaatste de tweede zetelrij ook op een slede. Instappen naar achteren gaat dus bijna net zo makkelijk als plaatsnemen in een coupé. Een zevende inzittenden meenemen kan ook, op een noodzitplaats in het midden van de tweede rij. In de basisuitvoering, waarin Mazda de derde zitrij achterwege laat, gedraagt de 5 zich dus als een 4+1. Het interieur is uitgesproken functioneel met lieft 45 opbergvakken. Wie alle zitplaatsen gebruikt, heeft nauwelijks 112l bagageruimte over. De laadcapaciteit tot de rugleuning van de tweede zitrij bedraagt 426l.

De koets van de 5 is meer dan behoorlijk stijf. Dat blijkt ook uit de score van vijf sterren op de laatste EuroNCAP crashtests. Een prestatie gezien het gebruik van schuifdeuren. Het onderstel (met een voor- en achterophanging die gelijkaardig zijn aan die van de Mazda 3) kreeg een sportieve afstelling, maar verwaarloost het comfort niet. De stuurinrichting (bekrachtigde tandheugel) is communicatief en mede daardoor voelt de 5 snedig aan, zonder dat de demping daarom te stijf werd. Een slechte kasseistrook wordt dan ook efficiënt uitgevlakt terwijl we opmerken dat parasietgeluiden in het interieur afwezig blijven. Dieselrijders krijgen de keuze uit een 2-liter CDVi die 110 of 143pk sterk is, maar vooral uitblinkt door z’n hoge koppel; 310Nm voor de Standard Power en 360Nm voor de High Power. De eerste heeft 12,9 seconden nodig voor de sprint naar 100km/u, de tweede doet die oefening in 10,4 tellen. Toch het zijn vooral de hernemingen die Őniet gehinderd door de bijzonder soepel schakelende zesbak- overtuigen. De enige benzine-optie, een 115pk sterke 1.8, sprint in 11,4 seconden maar ziet z’n potentieel beknot door de vijfbak. Daardoor moet je voor vlotte hernemingen onvermijdelijk een versnelling lager inschakelen en wordt de combinatie loom boven 100km/u.

Mazda 5 is er in drie uitrustingsniveaus (i, Si en Tsi) als benzine en CDVi met 110pk. De 1.8 is momenteel al te krijgen vanaf € 18.999. De diesel komt vanaf de jaarwisseling en staat voor ten minste € 22.999 in de prijslijst. De 143pk sterke oliestoker is er enkel in het rijkelijk uitgeruste TRSi-niveau en moet € 28.299 opleveren. In de optielijst staan aardigheden als een achteruitrijcamera en een DVD-navigatiesysteem in combinatie met een entertainmentsysteem voor de achterbank.


Geef commentaar
comments by Disqus