Mazda 2 1.3 86pk Interieur

Mazda 2 1.3 86pk
Bekijk 41 foto's
Door: BV 28-11-2007

Dat Mazda gewicht heeft proberen besparen, merk je gelukkig niet aan het interieur. We hebben wel eens betere materialen gezien, maar alle plastics ogen voldoende degelijk om binnen z'n segment niet op de bek te gaan. De boordplank oogt overigens sympathiek, wellicht om het jonge volkje warm te maken. De wijzerplaat heeft in een compacte behuizing een aansluitende toeren- en kilometerteller die alvast op de rijker aangeklede versies hun ding doen tegen een zilverkleurige sierrand. Bovenaan de middenconsole vinden we een cluster voor de bediening van de verluchtings- en audio-installatie en daaronder vinden we, nog steeds hoog tegen de tunnel, het pookje. Ergonomisch is dat een zeer degelijke constructie. Er is zelfs een bekerhouder-annex-vuilbakje. Het handschoenkastje is een wat eigenaardiger verhaal. Dat bestaat uit een afgesloten deel en een opengewerkte klep. Dat laatste is handig, zegt Mazda, om er kaartenboeken in op te bergen. Dat is evenwel hoe langer hoe minder van deze tijd, en daardoor is het handschoenkastje te klein om een navigatiesysteem genre TomTom in op te bergen. Het lijkt ook meteen een excuus om de kaartenbakken in de portieren te schrappen. Die stellen dan ook nauwelijks iets voor.

Met het plaatsaanbod zit het overigens behoorlijk snor. Vooral ter hoogte van de schouders hoort de waarde tot de beste in het segment. Achteraan willen we niet meteen drie personen schikken, al is de Mazda daarvoor gehomologeerd, maar als het moet dan kan je er twee volwassenen kwijt. Liefst niet voor langere afstanden, wat geldt voor elke concurrent. Marathonritten zijn overigens nooit echt een pretje. Het zitmeubilair, dat nochtans wel overtuigt op korte en middellange trajecten, blijkt dan (vooraan) de onderrug te weinig te ondersteunen. Het resultaat is vermoeidheid, ondanks een rijhouding die zeker als goed te bestempelen valt. En aan het geluidscomfort zal het ook niet liggen. Uiteraard is de 2 bij autostradesnelheden niet fluisterstil, het blijft ver van storend. Mazda wist dan ook de decibelinsijpeling te beperken.

Geef commentaar
comments by Disqus