Honda Crosstourer Fiscaal inbrengen

Inleiding: Honda Crosstourer DUURTEST: fiscaal inbrengen
Vergroot foto
Door: BV 02-12-2013

Tenzij je werkgever zo vriendelijk is een bedrijfswagen aan je loonpakket toe te voegen, dien je zelf in te staan voor het noodzakelijke vervoer naar en van het werk. Dankzij onze voorliefde voor lintbebouwing, achterhaalde verkeerswisselaars en een ondoordacht openbaar vervoersnet, wil dat vaak wel eens uitdraaien op de aanschaf van een eigen voertuig. En wie eigendom zegt, zegt natuurlijk ook kosten. Niet alleen de som die bij de aanschaf hoort, maar ook de kosten van het onderhoud, brandstof en belastingen allerhande doen een mens zich soms afvragen of het niet interessanter is om simpelweg niét te gaan werken. Gelukkig is dat zelden zo, en bovendien kan je vaak een deel(tje) van je financiële inspanning terugwinnen via de belastingen. Nu ja, deeltje ... in het geval van de motorfiets is die operatie best wel interessant.

Eigenlijk heb je drie mogelijkheden om de kosten verbonden met je woon-werkverkeer fiscaal in te brengen. Ten eerste: je doet niets. Vadertje staat heeft een forfait bedacht waarin al je onkosten vervat zitten die bij je beroep horen. Hoe realistisch dat is, hangt enerzijds af van de werkelijke kosten die je maakt - zoals je vervoer - maar natuurlijk ook van de hoogte van dit forfait, dat afhangt van je belastbaar inkomen. Er bestaat uiteraard een regelgeving hieromtrent, maar onthoud voorlopig dat het plafond voor de aangifte van 2012 € 3.900 bedroeg en dat een jaarinkomen van € 25.000 goed is voor  een forfait € 2.685. Het dubbele hiervan, € 50.000 dus, geeft recht op een forfait van € 3.435. Merk op dat de berekening dus best wel ingewikkeld is, maar FOD Financiën voorziet in de mogelijkheid om jouw specifieke aangifte te simuleren en zo kom je uit op een bedrag dat voor jou van toepassing is. Het laatste cijfer gebruiken we straks in ons voorbeeld.

Voor motoren mag je, in tegenstelling tot voor auto's, nog steeds de werkelijke kost fiscaal inbrengen

Indien je meent dat je méér kosten maakt dan dit voorgeschreven beroepsforfait, kan je twee kanten uit. Weet dat in dit forfait niet alleen je pendelkosten mogen zitten, maar ook andere onkosten die met je beroep te maken hebben - zo kan je een eigen aangekochte laptop afschrijven, de kosten verbonden aan je bureau thuis inbrengen ... Uiteraard zal de belastingcontroleur geprikkeld worden door al te verdachte uitgaven, en desgevallend je met een grondige controle verblijden. Overdrijven is nooit goed in deze situatie. Goed, twee mogelijkheden dus. Ofwel hanteer je de forfaitaire kost per kilometer, zijnde € 0,15. Hier zit alles in: de aanschaf van je voertuig, de brandstof, het onderhoud, de verzekering ... een eenvoudige rekensom leert ons dat we boven ons beroepsforfait uitkomen als ons dagelijkse pendeltraject, gerekend met 220 werkdagen per jaar, meer dan 105km bedraagt (heen en terug). Het is overigens pas interessant om andere, moeilijker te verantwoorden onkosten toe te voegen (zoals een zeker deel van je laptop enz.) als je ook daadwerkelijk uitkomt boven je forfait via je vervoerskosten. Anders loont al die rompslomp vaak niet.

In ons geval is echter de derde mogelijkheid het interessantst. Want voor motoren mag je, in tegenstelling tot voor auto's, nog steeds de werkelijke kost fiscaal inbrengen. Dat willen zeggen dat je de werkelijke kosten, altijd gedekt door een faktuur op naam, in een overzichtje samenvat en toevoegt aan je ingevulde belastingsbrief. In plaats van het beroepsforfait te vragen, declareer je dan de werkelijke kosten. Ook hier geven we mee dat het enkel interessant is om de werkelijke kosten in te brengen indien je boven het forfait uitkomt, en dat je andere beroepsonkosten best enkel bewijst indien je voor de motorfiets alleen al boven het forfait uitkomt.

Geef commentaar
comments by Disqus