Motor, scooter... of Yamaha X-MAX? Motor, scooter ... of Yamaha X-MAX?

Vergroot foto
Door: BV 14-07-2014

Als je tot de vaststelling bent gekomen dat een tweewieler iets voor jou is in de zoektocht naar een alternatief voor de wagen, dan blijft de vraag open of je voor een motorfiets moet kiezen, dan wel voor een (maxi)scooter. Eigenlijk zijn we daar zelf nog niet helemaal uit. Nu maken de constructeurs het ons - en u dus ook - niet bepaald gemakkelijk. Volwassen scooters zoals deze X-MAX 400 zijn qua uitrusting allesbehalve onderbedeeld ten opzichte van conventionele opstapmotoren.

Aan de andere kant zorgt de huidige tendens om die aangehaalde budgetfietsen niet alleen aantrekkelijk vorm te geven maar ook betaalbaar op de markt te brengen, er voor dat beide concepten zowat evenveel kosten. Bovendien zijn beide invalshoeken in niets verschillend als het op de fiscale aftrekbaarheid aankomt. Is er dan sprake van een nakende broedermoord binnen het eigen merk?

Broedermoord

Laten we alvast voorbijgaan aan het argument dat een scooter een hoger 'opstappen en wegwezen'-gehalte heeft, om niet te zeggen dat hij makkelijker rijdt. Want de snelheden en acceleraties die Yamaha uit de mono van Italiaanse makelij haalt, dwingen ons om in vol ornaat (handschoenen, laarzen, beschermend pak) de baan op te gaan. Scooter of (budget)motorfiets: het blijft dus moeilijk kiezen. Ga je voor eenvoud, maximale zuinigheid, onderhoudsvriendelijkheid en ingebouwde opbergmogelijkheden? Dan is deze scooter je man. Wil je net dat tikkeltje meer rijplezier en plan je ook wat langere roadtrips vol variatie? Dan is een motorfiets misschien eerder iets voor jou.

Kiezen is verliezen

En kijk, we voegen gelijk de daad bij het woord. Want Yamaha heeft namelijk ook zo'n democratisch geprijsde, maar bepaald niet kleurloze motorfiets in de catalogus. Eentje die onze zintuigen prikkelt, maar verrassend genoeg niet meer kost dan de X-MAX waarvoor we hem straks, na een samenlevingscontract van drie maanden voor een zelfde termijn inruilen. Een vergelijking dringt zich dus op. De MT-07 die we in de volgende aflevering mogen inleiden, dankt zijn naam aan de slogan 'Masters of Torque'. Dat beloofd ...

Geef commentaar
comments by Disqus