Mitsubishi slijpt de diamanten

Door: REDACTIE 22-12-2007

Het logo van Mitsubishi stelt drie diamanten voor. Die hebben niet altijd geschitterd. Einde 20ste begin 21ste eeuw maakte de Japanse constructeur zware tijden door. Dit wegens teveel geleend aan banken die al te gul met Yen gooiden waarna het merk financiële horden moest nemen, de dalende verkoop in eigen land, de geheime kamer met de mankementen die achter werden gehouden enz. Wij hebben het hier over de automobielsector want op andere vlakken, zoals immobilia, chemie, elektronica, scheeps- en bruggenbouw, scheepvaart (zoals invoerder Leopold Moorkens mij ooit sprak over het "Aziatische Daimler-Mercedes") boert het bedrijf aardig goed. Dit is allemaal achter de rug en het merk sleep en slijpt de diamanten die in het oog springen door hun kwaliteit, styling (mmv Pininfarina) en prestaties.

Mitsubishi is de enige generalistische autoproducent ter wereld die op volle capaciteit draait.

In 1996 kwam er de samenwerking met Volvo om in NedCar (Born NL) de S40/V40 en Carisma te construeren. Dit was goed voor 200.000 exemplaren en het jaar daarop was de Space Star aan de beurt. In 2001 werd Mitsubishi voor 100 % eigenaar van NedCar en bouwde er een miljoen Space Stars. Mercedes zag er brood in en nam een aandeel van 37% in de Nederlandse vestiging. Er werd overgeschakeld naar het maken van de Smart Forfour en de Colt. Een paar jaar later zag Mercedes, na een productie van 115.000 i.p.v. de voorziene 210.000 exemplaren Forfour, af van de samenwerking maar behield een aandeel van 12,4%.

In 2006 werd de Nederlandse Smart liefdeloos aan de kant geschoven. Op heden worden in een van de beste autofabrieken van Europa de Colt drie- en vijfdeurs en onderdelen voor de coupé-cabrio CZC gefabriceerd. Tot het einde van de levenscyclus van het huidige model wordt de Outlander daaraan toegevoegd. Mitsubishi is immers de enige generalistische autoproducent ter wereld die op volle capaciteit draait. Het is verplicht zijn succesvolle terreingeschikte SUV voor Europa in de Lage Landen te bouwen en later misschien zelfs een nieuw kleiner model. Dit omdat Mitsubishi in Europa de kans niet wil missen een groot aantal van dit model te verkopen en om de oplopende leveringstermijnen te vermijden.Wel blijven de labelmerken van PSA (Citroën C-Crosser en Peugeot 4007) in Okazuki Nagoya geproduceerd. Mitsubishi heeft buiten de V.S. en Zuid-Amerika, Azië en de Pacific (een beetje China ook) geen andere uitheemse vestigingen. Met NedCar, dit jaar goed voor 64.000 auto's, in handen hoeft het merk dus niet noodzakelijk of onmiddellijk naar Centraal- of Oost Europa uit te wijken.

Na de recentelijk gelanceerde nieuwe sportieve en voor succes gedoemde Lancer, volgt op het Salon van Detroit reeds de Concept RA coupé 4x4 met eigen 2.2 viercilinder 204 pk sterke en schone diesel. Deze laaggewicht wagen heeft variabele kleptijden en een dubbele koppeling. Bij ons komt er de Lancer Evo X sedan met een Super All Wheel Drive Control en Twin-koppeling van 295 pk en 422 Nm. Het merk is eveneens op zoek naar een 13de overwinning in de Lissabon-Dakar-rally (rijder Masuoka met een Pajero Repsol) voor een achtste zege. Naast de Pajero's met o.m de Fransen en Stéphane Peterhansel neemt er, als technische assistentie, ook een Outlander deel aan de Dakar 2008.

Geef commentaar
comments by Disqus