Legendarische Autofilms Ronin (1998)

Bekijk 13 foto's
Door: BV 09-07-2010

Voor Ronin kroop Robert De Niro in de rol van een moderne huurling tijdens een jacht op een metalen diplomatenkoffer met onbekende inhoud. Maar de prent uit 1998 is vooral gedenkwaardig om z'n achtervolgingen in Europese stijl. Zonder franjes, en daardoor zeer intens. Ronin is een Japanse term die gebruikt wordt voor Samurai zonder meester. Hun diensten zijn voor iedereen beschikbaar, tegen betaling. Dierdre, een blondine met een dikke Ierse tongval, huurt een aantal Ronin in.

I need something very fast. An Audi S8

De huurlingen voorzien zichzelf van een interessant arsenaal transportmiddelen. Van een Volkswagen-busje, over een Peugeot 406, een BMW 5-Reeks, een klassieke Mercedes SEL en - de ster van de show - een Audi S8. Op het VW-busje na eindigen ze allemaal als schroot. Evenwel niet voor bijzonder indrukwekkende stuurkunsten geëtaleerd zijn. Het is verfrissend dat regisseur John Frankenheimer (jawel, dezelfde als van het legendarische "Grand Prix") het gros van de actiescènes spekt met minder exclusieve auto's. En er is een speciale vermelding voor wat de enige achterwielaangedreven Citroën XM ter wereld moet zijn.

Om het resultaat zo realistisch mogelijk te maken, greep Frankenheimer terug naar een werkwijze die hij ook bij Grand Prix gebruikt had. Echte stuurscènes met de acteur aan het stuur. Geen studiowerk. Nu staat stuntrijden niet in de woordenboek van De Niro en de zijnen. Daarom bestelde de regisseur auto's voor de Engelse markt, waarbij een extra stuurwiel aan de linkerkant werd geplaatst. De acteurs konden dan naast de stuntrijder doen alsof ze de situatie helemaal onder controle hadden.

Het verhaal is niet zo dun als bij dergelijke autofilms vaak het geval is. Er zijn zelfs een aantal onverwachte plotwendingen, want niemand is wie hij lijkt. Ronin moet daardoor zelfs verteerbaar zijn voor wie geen auto's lust als ontbijt.

Geef commentaar
comments by Disqus