Autosalon van Brussel 2014 Porsche

Porsche
Bekijk 23 foto's
Door: BV 24-12-2013

Porsche stelt op z'n stand in Brussel 10 verschillende modellen tentoon (de complete lijst hebben we gepost op onze Facebook-pagina), maar we concentreren ons in dit overzicht vooral op de grote nieuwigheden. Er zijn er twee. Zowel de Macan - de kleine broer voor de Cayenne - als de 911 Turbo S Cabriolet waren nog niet eerder op dit continent te aanschouwen.

Porsche 911 Turbo S Cabriolet

Het is niet zo dat de Macan zich als kinderachtig opstelt, maar laat ons maar meteen beginnen met het vermogensmonster. De 911 Turbo S Cabriolet neemt niet eens genoegen met de 520pk die Porsche in normale omstandigheden uit de centrale puurt. De Turbo S knijpt nog iets harder en perst er 560pk uit. Van nul tot 100 duurt niet meer dan 3,2 tellen en de top bedraagt 318km/u. En zelfs als je niet naar prestaties kijkt, is het een indrukwekkende auto. De kap gaat open of dicht in 13 seconden, hij is nog eens 2,8cm breder dan de gewone vierwielaangedreven 911, heeft een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling, adaptieve aerodynamica en actieve achterwielsturing!

Porsche Macan

Er wordt al lang uitgekeken naar de Macan. Vooral door Porsche zelf, dat denkt van een pak nieuwe klanten te kunnen aanboren met deze op de Audi Q5 gebaseerde compacte SUV. Maar natuurlijk hebben de ingenieurs van het bedrijf uit Stuttgart hun magische formules over de ingrediënten losgelaten. Er is een offroad-knop voor wie zichzelf uit een benarde positie wil redden, maar we denken dat vooral de Sport-stand, met scherpere reacties en een stuggere demping (indien geopteerd werd voor actieve dempers) zal gekozen worden.

Viercilindermotoren zijn op komst, maar de Duitsers willen eerst even de geloofwaardigheid van hun nieuwste spruit cementeren met zescilindermotoren. Een drieliter diesel met 258pk die in 6,3 seconden naar 100 spurt bijvoorbeeld. Daarvan bestaat ook een Belgische variant die zichzelf afregelt op 211pk. Neem je deze, dan krijg je Macan S Diesel op de kofferklep. De Macan S heeft ook een drieliter V6 met turbo aan boord, maar lust alleen benzine. Die is met 340pk nog krachtiger en dus ook sneller - de sprint naar 100 is al na 5,4 seconden verleden tijd. Maar de primus is de Macan Turbo, ook te zien in Brussel. Die heeft 3,6l longinhoud, houdt 400pk achter de hand en rijdt al na 4,8 tellen 100km/u.

De Belgische marktintroductie geschiedt op 5 april 2014.

Geef commentaar
comments by Disqus