McLaren MSO 12C is obsessief

McLaren MSO 12C is obsessief
Bekijk 10 foto's
Door: BV 06-12-2013

Als je jezelf tegenwoordig als een beetje supersportwagenbouwer wil beschouwen, heb je nood aan een ontwerpafdeling die de lat steevast nog net iets hoger legt en de meest exotische wensen van dikbetalende klanten vervult. Ferrari voert daarin de toon aan, maar ook McLaren heeft een soorgelijke divisie. Die heet McLaren Special Operations en die hebben zich net over de MP4-12C gebogen.

De MSO 12C onderscheidt zich van de meer gangbare exemplaren door aanpassingen aan de motorkap, de voorste luchtdoorstroomopeningen, de introductie van een luchtrem (de achtervleugel die kantelt bij het remmen, net als op de McLaren P1) en de introductie van een nieuwe luchthapper op het dak. Die voedt koellucht rechtstreeks aan het motorcompartiment. Al die extraatjes zijn uitgevoerd in koolstofvezel.

Dat kostbare materiaal wordt eveneens aangewend voor enkele interieurupgrades. De belangrijkste daarvan is een instrumentarium met geïntegreerde schakelindactoren.

De obsessie voor lichtgewicht materiaal komt ook weer bovendrijven. Zo vonden de heren van MSO het nodig om speciale diamantgeslepen lichtgewicht velgen te monteren en onder meer de wielbouten en de vuldopjes van olie- en waterreservoir te vervangen door exemplaren in magnesium. Daarmee spaar je toch weer enkele grammen uit.

Of de aanpassingen (die je allemaal kan bekijken in onze fotospecial) ook leverbaar worden, hangt helemaal van de klanten af.

Geef commentaar
comments by Disqus