Subaru Outback en Levorg kijken Europese toekomst tegemoet

Bekijk 58 foto's
Door: AUTO55 06-02-2015

In Japan rijdt de Subaru Levorg al sinds vorig jaar rond. En hij komt, net als de nieuwe Outback die vorig jaar in New York werd voorgesteld, naar het Autosalon van Genève. Beide zullen - in licht gewijzigde vorm - ook in Europa te koop worden aangeboden.

Levorg

Bij de Levorg is in Japan keuze tussen twee geblazen viercilinders, waarvan de ene 1,6 liter inhoud telt en 170pk en 250Nm koppel produceert, en de andere met 2l inhoud is opgezadeld en 300pk en 400Nm op de wielen dumpt. Beide centrales laten zich koppelen aan een continu variabele transmissie (CVT) en uiteraard is de auto vierwielaangedreven. Of er aan het motorpalet wordt gerommeld, weten we nog niet.

Daarnaast is de Levorg uitgerust met de Subaru's EyeSight-systeem - een rijstrookassistent - dat ook ingrijpt op de besturing als dat nodig wordt geacht. Verder kunnen we meedelen dat hij van bumper tot bumper 4,69m overspant, dat de vierwieler - buitenspiegels niet meegerekend - 1,78m breed is en tevens 1,48m hoog. Bij de wielbasis van de Impreza wordt hier overigens 3cm bijgeteld, waardoor het totaal aftikt op 2,65m en hij in het Subaru-gamma pal tussen de Impreza en de Legacy past.

Outback

De Outback forceert geen stijlbreuk met z’n voorganger, maar hult zich wel in een lijnenspel dat een tikkeltje eleganter is dan dat van de vorige generatie. Daarvoor speelde het Japanse merk vooral met de proporties. Net als bij de WRX STI is de voorruit verder naar voren geschoven. Zo’n 5cm. Dat levert meer voelbare (maar niet noodzakelijk bruikbare) ruimte op aan de binnenzijde en zorgt voor een meer dynamisch profiel. De aerodynamica verbetert er ook van - omdat de hoek van de voorruit minder groot is. En er is zelfs een heilzaam effect op de zichtbaarheid rondom: er is plaats voor een extra zijraampje zodat je voor de almaar groter wordende spiegels kan kijken.

De afmetingen zijn ook aangepast, zij het marginaal. In de lengte komt er amper 1,5cm bij. Dat merk je niet. Maar de 1,8cm in de breedte zou wel eens net dat beetje meer elleboogruimte kunnen bieden dat het met z’n drieën op de achterbank draaglijk maakt.

De Amerikaanse klant heeft de keuze uit een 2,5l viercilinder boxermotor met 175pk of een 3,6l zescilinder (uiteraard met dezelfde architectuur) met 256pk. Allebei op benzine, en dus niet interessant voor ons, dus verwacht je maar aan de tweeliter diesel die we al kennen. Die kan je aan een CVT laten koppelen, en hopelijk ook aan een handbak. Voorts moeten vierwielaandrijving en 22cm bodemvrijheid ervoor zorgen dat je behoorlijk avontuurlijk ingesteld kan zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus