De top 13 goedkoopste elektrische auto's die je kan kopen

Ook al is het overgrote deel van de nieuwe auto's nog steeds voorzien van een conventionele thermische motor of - in het beste geval - een hybride aandrijflijn, de elektrische wagen is aan een niet te stuiten opmars begonnen. Dag na dag, nieuw model na nieuw model, lijkt de aankoop van een EV zinniger, met name voor stedelijk gebruik. Een Tesla Model X of Jaguar I-Pace zijn echter niet voor ieders beurs. Daarom deze lijst van de 13 goedkoopste elektrische auto's die je in België kan kopen (bestelwagens en voertuigen die niet als auto gehomologeerd zijn uitgezonderd).

Citroën C-Zéro

Klein, smal en met een petieterige koffer. Dit broertje van de Peugeot iOn en de Mitsubishi i-Miev (bij ons niet meer verkrijgbaar) is eigenlijk een verklede versie van die laatste. Je raakt er maar 100km ver mee en dat zorgt ervoor dat hij ondanks z'n prijs van € 21.769 maar moeilijk mensen kan overtuigen

Renault Zoe

Renault fristte deze vorig jaar nog op, maar de uiterlijke verschillen zijn bescheiden. Er kwam wel een grotere accucapaciteit. Naast de 22kWh versie met 92pk is er sindsdien ook één met 40kWh die ongeveer 300km ver rijdt. Wil je die snelladen dan moet je de versie Q90 nemen, maar dan verlies je 30km autonomie. Van jou vanaf € 22.450, maar de toppers flirten met € 40.000. En opletten met de factuur als je de batterij huurt.

Smart EQ Fortwo

Vroeger heette de elektrische Smart Fortwo 'Electric Drive'. Tegenwoordig is dat EQ Fortwo. Net zoals de andere elektrische producten die Daimler produceert. Aan boord maar 17,6kWh elektrische opslagcapaciteit en bijgevolg slechts 100km reëel rijbereik. Vanaf € 22.602.

Smart EQ Forfour

Net hetzelfde als hierboven, maar met vier deuren en plaats voor evenveel personen. Wat gek dat Renault van de technisch identieke Twingo geen elektrische model in de catalogus heeft. Vanaf € 23.570.

Citroën e-Méhari

De e-Méhari is door Citroën vooral bedacht voor klanten als hotels, resorts en huurwagens bij vakantiecentra. Door z'n concept en z'n rijbereik van 120km kan je er niet veel meer mee aanvangen. Een versie met vast dak probeert de bruikbaarheid nu echter ten goede te komen. Minstens € 25.118 kost hij.

Smart EQ Fortwo Cabrio

De derde en laatste Smart in deze opsomming. Meer van hetzelfde trouwens, alleen is ditmaal het dak eraf en daardoor de prijs ook weer wat hoger. € 25.869.

Volkswagen e-Up!

De jongste tijd investeert VW miljarden in de elektrificatie van z'n gamma. De e-Up is één van de eerste telgen. Daar was van meet af aan rekening mee gehouden en daarom is het binnenruim en het gebruiksgemak identiek aan dat van z'n broertjes met verbrandingsmotor. Je geraakt er echter niet veel verder dan 140km mee terwijl hij € 27.200 kost. Een Renault Zoe rijdt met andere woorden dubbel zo ver voor € 5.000 minder.

Peugeot iOn

De duurste van het eerder al aangehaalde Franco-Japanse trio. En daarom is hij met z'n compacte interieur en beperkte actieradius ook maar moeilijk aan te raden. € 30.370 kost hij.

Nissan Leaf 2018 40 kWh

De Leaf is één van de meest verkochte elektrische auto's ter wereld. De nieuwe generatie is er net en men heeft geluisterd naar de kritiek op het vorige model. Hij oogt wat prettiger, kreeg een beter onderstel en met z'n accu van 40kWh heeft hij een degelijke actieradius van 270km. Tegelijk werd de motor 50% krachtiger. Die wekt nu 150pk en 320Nm op. Prijs: € 33.140.

Hyundai Ioniq Electric

De Hyundai Ioniq Electric is er nog maar net (van de elektrische Hyundai Kona rijden er op het ogenblik van dit schrijven nog geen rond), maar hij maakt indruk. Vooral omdat de Ioniq er ook is als hybride en plug-in-hybrid. Z'n 120pk motor en 28kWh accu zorgen voor een reëel rijbereik van 200km. Maar dus wel duurder dan de Leaf, die verder rijdt: € 35.699.

Kia Soul EV

Eén van de veteranen op de Belgische markt want al in de catalogus sinds 2014. Vandaar ook z'n beperkte autonomie van 160km en z'n prijs van € 35.890. Daarmee kan je niet meer concurreren.

BMW i3 94Ah

Een elektrische BMW in een klassement van goedkoopste elektrische autos? Welja. De i3 94Ah kost je € 3.000 meer dan de Kia Soul en sinds een recente facelift rijdt deze Duitser weer een tikkeltje verder. Tussen 180 en 200km pers je eruit. Hij is ook best dynamisch met 170pk en 250Nm. Met een prijs van 38.800 € is duidelijk dat BMW op meer moet mikken dan louter rationele aankoopcriteria.

Volkswagen e-Golf

De Golf heeft maar 136pk ter beschikking, maar hij rijdt wel verder dan de i3 hierboven. VW belooft 300km en in het echte leven geraak je er wellicht 220km ver mee. Hij is misschien ook wat praktischer dan een i3 waar hij op vlak van prijs slechts € 210 mee scheelt (vanaf € 39.010).

Geef commentaar
comments by Disqus