Vernieuwd Ford Transit-gamma met nieuwe diesel, plug-in-hybrid

Bekijk 21 foto's
Door: BV 22-09-2018

Op het bedrijfsvoertuigensalon in Hannover stel Ford z’n nieuwe Transit-gamma voor. De nieuwe bestelwagens beschikken over een opgefrist uiterlijk, een vernieuwd interieur en een modernere aandrijflijn.

Transit

Laat ons beginnen met de 2-tons-Transit. Kopers kunnen die nu specificeren met een geavanceerde tweeliter EcoBlue dieseleenheid met een injectiedruk van 2.200 bar. Die staat voor meer efficiënte, samen met een elektrische stuurbekrachtiging (voor het eerst op deze Transit), banden met lage rolweerstand en aerodynamische verbeteringen. Deze nieuwe vermogensvariant, die 185pk en 415Nm opwekt, komt naast bestaande versies met 170, 130 en 105pk.

Ford vraagt ook aandacht voor nieuwe mild-hybrid-technologie van de potigste zelfontbrander. Die ondersteunt de dieselmotor met een extra dosis koppel voor een beter reactievermogen bij het wegrijden bij lage toerentallen. Maar het was de fabrikant vooral te doen om de brandstofbesparing van 3%.

Transits met achterwielaandrijving zullen vanaf 2020 verkrijgbaar zijn met de nieuwe tientrapsautomaat van Ford. De nieuwe Two-Tonne (ook wel gewoon Transit genoemd) zal vanaf medio 2019 in Europa in de verkoop gaan.

Bestuurders van de grootste telg uit de bestelwagenfamilie van het merk kunnen genieten van functies al het FordPass Connect, het SYNC3 communicatie- en infotainmentsysteem en de MyKey van Ford die fleemmanagers in staat stelt om een maximum in te stellen op snelheid en radiovolume en te verhinderen dat veiligheidssystemen worden uitgeschakeld. Over veiligheid gesproken - er zijn een dodehoekmonitor, een rijstrookassistent, parkeerhulp, voetgangersdetectie en zo meer.

Bovenstaande technische aanpassingen worden in de verf gezet door een facelift die een nieuwe grille met drie lamellen en een andere voorbumper omvat. De modellen met hogere specificaties zijn uitgerust met bi-xenonkoplampen en nieuwe LED-dagrijlichten. Het interieur biedt meer opbergmogelijkheden, een moderner ontwerp, andere stoffen voor de bekleding en duurzamere materialen, aldus Ford.

Transit Connect

De Transit Connect krijgt de gloednieuwe 1,5l EcoBlue diesel van Ford aan boord. Die is meteen beschikbaar in drie vermogensvarianten: 75, 100 en 120pk. Klanten die een benzinemotor zoeken kunnen nog altijd kiezen voor de 1-liter EcoBoost. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handbediende zesbak hoewel een achttrapsautomaat ook beschikbaar is voor de twee krachtigste dieselversies.

Van de Transit Connect introduceert het merk met het Blauwe Ovaal ook een sportvariant. Die heeft een stijlpakket, matzwarte koetswerkstrepen met zilveren of oranje accenten en 16-duims lichtmetaal. Kwestie van niet ongemerkt voorbij te gaan. Aan de binnenkant: een bekleding die gedeeltelijk in leder is, klimaatregeling met twee zones en een startknop.

Plug-in-hybride voor Transit Custom

Tenslotte is er nog de Transit Custom, die nu beschikbaar is als plug-in-hybrid. Het model is in staat om 48km louter elektrisch ter rijden dankzij een 14kWh accu die de voorwielen aandrijft. Een 1-liter Ecoboost wordt gebruikt als range-extender. Wil je zowel de batterij als de tank leegrijden, dan moet je bijna 500km ver rijden.

De bij de Transit Two-Tonne beschreven dieselhybride (tweeliter, 185pk) wordt ook hier leverbaar. Dat is een primeur voor het segment. En van z’n grote broer neemt de Custom tenslotte ook de functies voor connectiviteit en rijhulp over.

Geef commentaar
comments by Disqus