Officieel: Speedtail is de snelste McLaren ooit

Bekijk 18 foto's
Door: BV 27-10-2018

Er wordt graag naar de legendarische McLaren F1 verwezen wanneer er een nieuwe McLaren wordt voorgesteld. Niet altijd is dat even terecht. Maar ditmaal is het gepermitteerd. De nieuwe Speedtail heeft niet alleen de opstelling met drie zitplaatsen en een centrale bestuurdersstoel, hij heeft ook prestaties die tot de verbeelding spreken.

Schaars

Neen, ze zijn er nog niet allemaal, de technische details. Centraal in deze hyper-GT zit een hybride aandrijflijn die 1.063pk opwekt. Dat weten we wel. Voldoende voor prestaties die behoorlijk zot zijn. De acceleratie wordt gemeten naar 300km/u. Dat neemt 12,8 seconden in beslag. Drie tienden sneller dan de Bugatti Chiron. De topsnelheid? Dat is 403km/u. Daarvoor moet je de Speedtail in een speciale modus zetten. Iets wat ook de Bugatti vergt.

Maar deze McLaren heeft minder vermogen dan dat Franse geweld. Hoe halen de Britten dan dergelijke prestaties? Wel, door op een hoop andere vlakken maniakaal te zijn. Neem nu de aerodynamica. Dat een druppelvorm voor de cabine werd gekozen, is duidelijk. Maar hij dankt er ook z’n abnormale lange achtersteven aan. Dat zie je ook aan de maatvoering. 5,13m is bijna 55cm langer dan een McLaren P1 en zelfs 60cm langer dan de eerder al enkele malen vernoemde Bugatti.

Vaste wieldoppen

Wil je nog meer aerodynamische toptechnologie? Wel, wat denk je van de digitale buitenspiegels? Die trekken zich overigens terug wanneer je richting topsnelheid wil gaan (samen met een verlaging van de rijhoogte met 3,5cm). Dan heb je ze toch niet meer nodig. De Britten bedachten overigens ook een manier om aerodynamische flappen in het koetswerk in te werken zonder naad. Want dat wil je niet - een opening tussen twee panelen. Zelfs al is het slechts een paar millimeters. Om de snelheid net boven de 400km/u te tillen moest McLaren overigens nog een laatste truc toepassen: vaste wieldoppen vooraan. Die draaien dus niet mee met de velgen en ze beperken de wervelingen rond de wielkast.

Lichtgewicht

En ander stokpaardje van McLaren is gewicht. De auto is helemaal vervaardigd in koolstofvezel, waar zelfs een speciale lak voor is bedacht. Voor het monococque-onderstel werd het carbon zelfs bekleed met titanium. Dat is rechtstreeks op het weefsel gesmolten.

Alle 106 exemplaren van de McLaren Speedtail zijn al besproken. Vanzelfsprekend wordt het model precies zo uitgevoerd als de klant dat wil. De Britten zijn daarom van mening dat elk exemplaar uniek zal zijn. De prijs was dik € 2 miljoen. Wellicht levert het bedrijf de eerste exemplaren uit in 2020.

Geef commentaar
comments by Disqus