Rocket Z : Russische 4x4 brengt je eender waar

Bekijk 22 foto's
Door: BV 06-11-2018

De Russen kennen wel wat van terreinwagens. Of van amfibievoertuigen. We hadden het er eerder al over (hier of hier). Vandaag hebben we het over de TechnoImpulse Rocket Z 201-91. Een radicale terreinauto met plaats voor 9 passagiers. Alhoewel de Russen het soms ook gewoon een SUV noemen.

Vermogen is onbelangrijk

Het uiterlijk laat niet zo veel twijfel over de terreincapaciteiten bestaan. En toch doet de Z 201-91 het maar met een bescheiden krachtbron. Voor de aandrijving zorgt een 2,5l viercilinder diesel. Die is verkrijgbaar in twee vermogensversies: met 82pk en 196Nm of met 100pk en 230Nm. In elk geval is het dieselblok gekoppeld aan handgeschakelde bak (met reductieverhouding) met vijf verzetten. Prestaties hoef je niet te verwachten, maar de fabrikant zegt wel dat hij overal over klautert. Echt zuinig is het model wellicht niet, maar er zijn twee tanks van 100 liter aan boord. Je kan dus wel even voort.

De Rocket Z is 4,89m lang, maar de gigantische wielen zitten bijna helemaal op de hoeken. Daardoor bedragen de aanrijhoek en de vertrekhoek telkens 52°. De bodemvrijheid bedraagt zestig centimeter (ruwweg het dubbele van een Land Rover Defender). Dat het model niet van de smalste is, heb je wellicht ook al gezien. Breedte: 2,49m.

Aparte inrichting

De cabine is eerder eigenaardig ingericht. Alleen de bestuurder heeft een vaste stoel. Die van de copiloot is opvouwbaar, de tweede zitrij zit bovenop de motor en achteraan zijn er zijdelings opgestelde banken maar je kan er desnoods ook een vlakke ruimte creëren.

Gewoon te koop

Volgens de ontwerpers is dit een ideaal voertuig voor een defensie- of grensmacht in moeilijk gebied. Maar je kan hem ook gewoon als particulier kopen. Als je er de centen voor over hebt, tenminste. De prijs is ongeveer 5,6 miljoen roebel - ruwweg € 74.000. Het merk biedt overigens ook nog een groter model, de Rocket Z 310-91 6x6. Met drie assen. Die is nog wat prijziger.

Geef commentaar
comments by Disqus