EuroNCAP: 1 ster voor Jeep Wrangler, NUL voor Fiat Panda

Bekijk 2 foto's
Door: BV 06-12-2018

Het is intussen met de regelmaat van de klok dat de EuroNCAP nieuwe auto’s door de mangel haalt. Met een aanzienlijke snelheid worden zo vooraan en zijdelings aangereden om te bepalen hoe veilig ze zijn. En het is gelukkig zo dat we de jongste tijd met diezelfde regelmaat worden getrakteerd op alweer een reeks auto’s met uitstekende scores. Ook ditmaal. De Jaguar I-Pace, Audi Q3, Peugeot 508 en Volvo S60/V60 krijgen allemaal vlag en wimpel. Vijf sterren.

Fiat en Jeep onvoldoende veilig

Een heel ander geluid klinkt ditmaal bij de resultaten van zowel de Jeep Wrangler als de Fiat Panda. Allebei producten van Fiat-Chrysler.

De Fiat Panda scoort nul. Noppes. Geen enkele ster. Hij laat volgens de EuroNCAP te veel liggen op technologisch vlak en ook wat passieve veiligheid betreft. De crashtestdummies registreerden waarden die ver boven het acceptabele lagen. Er was nog maar één andere auto die ook met niets naar huis ging. Dat was, toeval of niet, ook een Fiat. De Punto die vorig jaar door het veiligheidsinstituut werd getest blijft de slechtst presterende auto ooit.

Je kan niet onterecht opwerpen dat zowel de Panda als de Punto inmiddels al wat leeftijd hebben. De norm verstrengt elk jaar. Bij z’n lancering (in 2011) werd diezelfde Panda al eens door het veiligheidsinstituut getest. Toen kreeg die nog vier sterren. Wat de EuroNCAP hekelt, is het ogenschijnlijke gebrek aan bereidwilligheid bij Fiat om bestaande producten in de loop van hun levenscyclus op te waarderen. Was de veiligheid voor volwassenen in de Panda in 2011 nog goed voor 82%, dan schiet daar nu nog amper 45% van over.

De Fiat Panda scoort nul. Noppes. Geen enkele ster.
Wat er ook van zij - de Jeep Wrangler kan met geen van bovenstaande excuses komen aandraven. Hij is nog maar net op de markt (zie test hier). Eén miezerig sterretje is volgens EuroNCAP “teleurstellend”. Het is de afwezigheid van elektronische snufjes als automatische noodremhulp en een rijstrookassistent die de score verder afzwakken. Er zit echter ook structureel iets fout. De Wrangler scoorde voor de bescherming van volwassen inzittenden slechts 50%, 69% voor kinderen en 49% voor voetgangers. Zwak.

Eerst even oplossen

Er waren tenslotte ook nog problemen met twee auto’s die wel goed presteren. Bij de nieuwe BMW X5 ontplooide de knie-airbag niet goed. Dat moet BMW dus aanpassen. En bij de Hyundai Santa Fé scheurde een gordijnairbag omwille van het glazen dak (nog een nadeel daarvan dat we kunnen toevoegen). De Koreanen hebben al een oplossing voor dat probleem en die wordt op zowel nieuwe als reeds geleverde auto’s doorgevoerd.

Geef commentaar
comments by Disqus