Bugatti Chiron spuwt vuur tijdens het remmen

Bekijk 3 foto's
Door: BV 24-12-2018

Bugatti geeft nog steeds geen echte topsnelheid op voor de Chiron. Maar wat wel wel hebben van gegevens, laat raden dat het eind boven de 400km/u moet zijn. De door vier turbo’s aangejaagde zestienpitter stuwt de Franse bolide in 2,5 tellen naar 100km/u. En verder naar 300km/u in amper 13,6 seconden. Dat vergt natuurlijk sloten brandstof (zie de officiële verbruikscijfers hier) en extra krachtige brandstofpompen. En er zijn nog steeds geen banden gevonden die goed genoeg zijn om bij snelheden van meer dan 400km/u ook nog op hun plek blijven zitten.

3D-geprinte remzadels

Dergelijke snelheden brengen nog problemen met zich mee. Vertragen bijvoorbeeld. Zo’n Chiron die bijna 400km/u rijdt, vertegenwoordigt een hele hoop energie. Bugatti ontwikkelt nieuwe 3D-geprinte remzadels die nog beter met de extreme krachten om moeten kunnen. Het zijn vier lasers van 400 watt per stuk die de remschoenen printen in 2213 laagjes titanium. De printer is er 45 uur zoet mee. Het resultaat is echter een remzadel dat 40% lichter is dan dat in de huidige Chiron en per vierkante millimeter zo maar eventjes 125kg druk kan weerstaan.

Meer dan 1000 graden

Wanneer de nieuwe remzadels beschikbaar worden (en of ze standaard, dan wel als extra zullen worden aangeboden) is nog onduidelijk. Maar de Fransen laten in elk geval weten dat ze de tests met glans doorstonden. Op een testbank werden de krachten die een Chiron opwekt bij een noodstop vanaf 375km/u nagebootst. De remschijf gloeit rood wanneer z’n temperatuur de 1000 graden Celcius overstijgt, er komen vlammen en gensters uit. De nieuwe remzadels geven geen krimp.


Geef commentaar
comments by Disqus