Facelift: VW Multivan gaat digitaal

Bekijk 9 foto's
Door: BV 22-02-2019

De Volkswagen Multivan staat inmiddels alweer vier jaar in de catalogus. Lang genoeg, dachten de Duitsers, die prompt een opfrisbeurt uit de mouw toverden. Daarin is veel aandacht voor meer technologisch vernuft. En hij wordt ook beschikbaar in een elektrische variant. Daar zijn ze in Wolfsburg zo enthousiast van geworden dat ze meteen uit de bocht gingen en deze Multivan een versienummer gaven: 6.1. Als ware het software.

Aan de stekker

Een elektrische Multivan bestond al. Hij werd door tuner Abt, waar ze bij VW prima mee opschieten, gebouwd. Slecht zal die niet geweest zijn, want hij komt nu gewoon in de catalogus. Voortaan heet het dat die ‘samen met Abt ontwikkeld is’. De elektromotor levert 112pk en wordt naar keuze gekoppeld aan een accu van 38,8kWh, dan wel een versie van 77,6kWh - precies het dubbele. Die laatste geraakt zo’n 400km ver. Er zijn al wel elektrische bestelwagens (onder meer van Renault), maar dat de nieuwe Multivan de stap waagt, is tekenend voor de toekomstperspectieven van een elektrische aandrijflijn. O ja, natuurlijk heeft het er ook wat mee te maken dat toekomstige Europese regelgeving niet echt keuze laat.

Heb je geen zin in gedoe met laadpalen, dan zijn er ook nog de vertrouwde motoren. Het zijn viericlinder diesels met vermogens van 90 tot 199pk. Het is weer wat meer dan voorheen. In de basisversies sluizen die hun vermogen via een handbediende bak naar de voorwielen, maar je kan bij het opklimmen van de prijzenladder ook combinaties vinden met een DSG-automaat en vierwielaandrijving.

Gemoderniseerd

De Multivan wordt net zo modern als een Passat. Dat betekent dat je hem voortaan kan krijgen met een infotainmentsysteem en een digitaal dashboard dat net zo veel kunstjes kan als in de zopas vernieuwde Berline en break van het bedrijf. Je kan ‘Hey Bulli’ zeggen en vervolgens instructies blaffen die de auto zal opvolgen. In theorie tenminste, want in de praktijk konden vergelijkbare systemen bij Mercedes en BMW nog niet overtuigen.

Er zijn ook meer veiligheidssnufjes. Standaard onder meer: Zijwindassistent, een systeem dat de familiereus stabiliseert bij sterke zijwind door actieve ingrepen van de nieuwe stuurinrichting met elektromechanische bekrachtiging. Ook Lane Assist is leverbaar. Deze rijbaanassistent houdt de Multivan 6.1 automatisch binnen de wegmarkeringen. Park Assist maakt automatisch inparkeren mogelijk, waarbij de bestuurder alleen maar gas hoeft te geven en te remmen. Tot slot zijn er nog Rear Traffic Alert, dat waarschuwt bij achteruitrijden voor naderend verkeer, en Trailer Assist voor wie liever met knopjes speelt dan z’n hoofd buiten te steken als je met een aanhanger manoeuvreert.

Traditionele facelift

Tenslotte is ook het uiterlijk aangepakt. Op de snoet van de Multivan zitten nu meer sleuven, er is een vernieuwde bumper met dynamisch gelijnde luchtinlaten. De chroom zit op andere plaatsen en de kop- en staartlichten zijn nieuw. Precies wat je bij een facelift mag verwachten.

Geef commentaar
comments by Disqus