Facelift Volvo XC90 levert vooral brandstofbesparing op

Bekijk 42 foto's
Door: BV 23-02-2019

Volvo heeft zopas het doek van de opgefriste XC90 getrokken. De uiterlijke aanpassingen zijn beperkt. Dat konden de Zweden zich permitteren, want het model valt uitstekend in de smaak, zo bewijzen de orderboeken. De belangrijkste aanpassing zit onderhuids - bij de introductie van een nieuwe energierecuperatiesysteem.

KERS

Door de bestaande brandstofmotoren te combineren met een systeem dat kinetische energie opslaat en later weer vrijgeeft (precies zoals KERS werkt in de Formule 1), creëren de Zweden een nieuwe generatie geëlektrificeerde aggregaten. Die krijgen een nieuwe ‘B’-badge op de kofferklep, maar daar doe je het natuurlijk niet voor. De hybride systemen bieden tot 15% brandstofbesparing in reële gebruikssituaties - zo claimen de Zweden althans - en daar is het natuurlijk om te doen. En om het helemaal juist te maken krijgt de T8 Twin Engine (dat is een stopcontacthybride) ook de B toegevoegd, want die recupereert natuurlijk ook remenergie.

Subtiel gewijzigd

Afgezien van nieuwe velgen, andere koetswerkkleuren en een andere grille, verandert er aan de buitenkant niet veel. Dat is leuk voor wie al zo’n XC90 heeft, want anders reed die toch maar meteen met een verouderd model.

Aan de binnenzijde wordt er wat meer vertimmerd. Daar introduceert Volvo een configuratie met zes zitplaatsen die tussen de bestaande vierzitter (Excellence) en zevenzitter in komt. En er zijn nieuwe materialen aan boord. We noteren daar vooral de aanwezigheid van een nieuw wolmengsel als stoelbekleding.

Weer veiliger

De veiligheidstechnologie wordt ook verder aangescherpt. Volvo is in tegenstelling tot enkele decennia geleden weliswaar niet meer de enige die dit verkoopselement aanvoert, maar dat wil niet zeggen dat de Zweden niet langer voorop lopen. De XC90 van modeljaar 2020 levert nu stuurhulp op zowel het City Safety- als het Blind Spot Information System. Volvo zegt dat zijn City Safety met Autobrake nog steeds het enige systeem is dat momenteel op de markt is en dat voetgangers, fietsers en grote dieren herkent. Ondertussen heeft Volvo de XC90 ook uitgerust met het Oncoming Lane Mitigation-systeem dat voor het eerst werd geïntroduceerd op de nieuwste XC60, terwijl het Cross Traffic Alert-systeem nu wordt geleverd met een Autobrake-functie.

Sensus

Het infotainmentsysteem - Sensus - is ook opgewaardeerd. En naast nieuwe menu’s en functies, is het nu ook beschikbaar met Android Auto. Voorheen was er alleen Apple Carplay. Muziekstreamservice Spotify is eveneens geïntegreerd.

In mei start de productie van de vernieuwde XC90 in het Zweedse Torslanda, maar de orderboeken zijn al open.

Geef commentaar
comments by Disqus