Ferrari F8 Tributo is niet zo nieuw als hij lijkt

Bekijk 5 foto's
Door: BV 28-02-2019

Ferrari introduceerde de 488 in 2015, ter vervanging van de 458 Italia. Daar had hij overigens nogal wat mee gemeen. Nu al wordt de 488 afgelost door de F8 Tributo. Maar je ziet van ver dat het niet gaat om een compleet nieuw model. Met wat goede wil kan je het hebben over een doorgedreven facelift. Want om een kat een kat te noemen: dit is een Ferrari 488 Pista - de straffere versie van de 488 - in een nieuwe jas.

Je ziet een ander verloop van de voorspoiler, de motorkap en de zijskirts. Alles samen is het goed voor een aërodynamische verbetering van zo’n 10%. Ten aanzien van de 488 GTB weliswaar. Tegenover de Pista scheelt het wellicht niets.

Minder dan 3 seconden

De 3,9l V8 in de F8 kennen we ook al. Ja, raadt van waar. Maar dat hoeft niet zo’n slecht nieuws te zijn. Die wekt immers 720pk en 770Nm op. 50pk meer dan in de 488 GTB en voldoende om in 2,9 seconden naar 100km/u te accelereren. Je hoeft overigens ook niet meer dan 8 tellen geduld te oefenen om naar 200km/u te knallen en de fut gaat er pas uit bij 340km/u. Je kan dus niet stellen dat de F8 Tributo een slak is.

Wellicht verandert hij ook van richting zoals een politicus in de aanloop van de verkiezingen. Hij weegt immers maar 1.330kg. Niet meer dan een hatchback uit de middenklasse, zeg maar. De nieuwste generatie van het zogenoemde Side Slip Angle Control-systeem draagt bij aan de verbeterde kwiekheid van de nieuwe Ferrari. Het kan op veel bijval van klanten rekenen, want zelfs een modale bestuurder kan dankzij die elektronische tovenarij indrukwekkende kunstjes uit z’n mouw toveren.

Kleiner stuur

Binnenin zijn de vernieuwingen net zo beperkt als van buiten. Er is wel een nieuw stuurwiel, dat nog een tikkeltje kleiner is uitgevoerd, een iets andere middenconsole en ronde in plaats van hoekige ventilatierooster. Ferrari monteert nu ook de nieuwste versie van de Human Machine Interface (HMI, het besturingssysteem zeg maar) en een 8.5-inch touchscreen display.

Geef commentaar
comments by Disqus