Nieuwe Ford Kuga met Focus-smoel

Bekijk 10 foto's
Door: BV 02-04-2019

Het heeft er alle schijn van dat Ford de klanten van de laatste Kuga de typische vragenlijst heeft gestuurd. Daarop de vraag of ze minder verbruik wilden (ja), meer ruimte (ja), meer design (ja, ja) en meer peronaliseringsmogelijkheden wilden (natùùrlijk). Dus kijk, hier is de nieuwe Ford Kuga. Die heeft de smoel van de Focus en is groter en zuiniger dan voorheen.

Meer focus op verbruik

Er zijn vier conventionele aandrijflijnen beschikbaar voor de Kuga. Netjes verdeeld tussen benzine en diesel. In het eerste geval heb je een 1.5 met 120pk en een 1.5 met 150pk. De diesels zijn gemiddeld gezien krachtiger. Er is een één punt vijf met 120pk en een twee punt nul met 180pk. Allemaal naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een automaat met acht verzetten.

Wie liever wat progressiever z’n aankopen doet, wordt de EcoBlue Hybrid aangeprezen. Dat is de 150pk sterke diesel, maar nu met een 48V accupakket en een geïntegreerde startmotor/generator. Geen volwaardige hybride, maar met een zetje links en rechts en een efficiëntere recuperatie van remenergie kom je al een eind. Elke liter brengt je op papier 20km ver en je stoot niet meer dan 132g/CO2/km uit.

Nòg zuiniger wordt de Kuga Hybrid. Een volwaardige hybride, met een 2,5l motor (op benzine ditmaal) die een Atkinson-ontstekingscyclus gebruikt. Dat model wordt volgend jaar leverbaar en mag niet meer dan 4,5l/100km verbruiken.

Nee, het is nog altijd niet gedaan. Bovenstaande hybride is er desgewenst immers ook met een stekker en een 14,4kWh lithium-ion-batterij. Het vermogen van de aandrijflijn stijgt naar 225pk dankzij de elektromotor en de uitstoot zakt op papier naar 29g/km dankzij een elektrisch rijbereik van 50km.

Groter dan voorganger

Vraag of klanten meer ruimte willen en ze antwoorden altijd ja. De nieuwe Kuga is weliswaar 2cm lager (een trend bij SUVs), maar ook 8,9cm langer en 4,4cm breder. De wielbasis groeide ook, maar met slechts 2cm. Het zal binnenin dus ruimer zijn, maar slechts een tikkeltje. Verwacht je wel aan een fiks grotere koffer.

Het model is te koop als Titanium, Vignale en ST-Line, waarbij die laatste twee een uitgesproken eigen karakter hebben. Met zijn Vignale-label mikt Ford meer op luxe en exclusiviteit. De ST-Line kleedt de Kuga sportief aan. De lijst met (optionele) assistentie- en comfortsystemen is lang, met daarop onder meer Active Noise Control (dat in het interieur het motorgeluid dempt), Lane-Keeping System, Adaptive Cruise Control, Active Park Assist en Post-Collision Braking. 

Ook hotspot

Nieuw is de FordPass Connect-modem, die de Kuga in een mobiele wifi-hotspot voor tien apparaten verandert. Smartphones kunnen worden opgeladen via een inductielader in de middenconsole. Via Bluetooth zijn ze te verbinden met het SYNC 3-infotainmentsysteem. Ford heeft de Kuga eveneens voorzien van een 12,3-inch digitale instrumentencluster en een head-up display.

Geef commentaar
comments by Disqus