Benzine die LEZ Antwerpen binnen mag, stoot 20 keer meer uit dan diesel die verboden is

Vergroot foto
Door: BV 07-08-2019

Straks worden de toelatingsvoorwaarden voor de Lage-emissiezone in Antwerpen weer strenger. Vanaf 1 januari is een diesel met euronorm 4 niet meer welkom. Dat zijn auto’s die amper één generatie oud zijn en soms nog niet eens de gemiddelde leeftijd van een auto in Europa hebben bereikt. Diesels met euronorm 3 zijn compleet verboden, of ze nu over een partikelfilter beschikken of niet. Voor een euro 4-diesel kan je nog even een dagpas kopen. Daarvan slaan de tarieven overigens ook weer op.

Oudere benzinemotoren, zelfs die met een euronorm 2 en 3 blijven ten minste tot 2024 gewoon toegelaten. Een opmerkelijke beslissing, vinden we dat hier bij Auto55.be, want met name in de strijd om de uitstoot van fijn stof vertonen die benzinenormen grote hiaten.

Direct ingespoten benzinemotoren blijven buiten schot, diesel is kop van jut

De uitstoot van fijn stof, micropartikels of roet - drie keer hetzelfde - zijn bij auto’s in hoofdzaak het gevolg van een directe brandstofinjectie. Dat is technologie die al langer gemeengoed is bij dieselmotoren, maar ook al bijna twintig jaar toegepast wordt op benzinemotoren. De in 2001 gelanceerde Mitsubishi Carisma GDI (Gazoline Direct Injection) was één van de eerste benzines die de technologie gebruikte. De innovatie kwam er omdat een directe injectie een fijnere brandstofverstuiving en bijgevolg een hoger rendement levert dan de indirect ingespoten brandstofmotoren die voorheen de norm waren.

Euronorm 4 voor diesels, vanaf volgend jaar verboden in de Vlaamse LEZ-zones, kent een partikel-uitstootlimiet (PM) van 0,025g/km. Een partikellimiet voor benzinemotoren werd pas ingevoerd vanaf de Euro 5 emissienorm. Tot en met Euro 4 is de uitstoot van partikels bij direct ingespoten benzinemotoren - tegen dan al lang niet meer zo zeldzaam - op geen enkele wijze gelimiteerd.

Benzine stoot tot 20 keer meer fijn stof uit dan Euro 4 diesel

Empa, een gerenommeerd Zwitsers labo, deed al eind 2017 geavanceerde metingen die de partikelemissies (de zogeheten soot particles) van wat oudere direct ingespoten benzinemotoren vergeleek met die van modernere dieselcentrales. Het testcentrum selecteerde er 6 direct ingespoten benzinemotoren met euronorm 3, 4 en 6 (waaronder een Mitsubishi Carisma, Volkswagen Golf en Citroën C4) en vergeleek die met de emissies van een Peugeot 4008 diesel met euronorm 5 (met verplichte partikelfilter). Alle voertuigen werden getest volgens de WLTP-cyclus die sinds september 2017 verplicht is voor nieuwe modellen.

De resultaten spreken vooral boekdelen voor wat de zogeheten roet- of fijnstofuitstoot betreft. Elke benzinemotor stootte 10 tot 100 keer meer partikels uit dan de geteste euro 5 diesel. Omgerekend naar de euro 4 dieselnorm betekent het dat een benzine die straks met open armen in een Vlaamse LEZ wordt ontvangen 5 tot 20 keer meer fijn stof uitstoot dan een diesel die op de strafbank zit.

Diesel stoot zes keer minder kankerverwekkende stoffen uit

Fijne partikels zijn echter niet het enige probleem. Het labo wijst op het gevaar van vaste chemische toxines van het verbrandingsproces die zich op het oppervlak van de deeltjes bevinden. “Die smokkelen stoffen de bloedbaan binnen”, zegt Empa in haar uitgebreide conclusies (die je hier integraal kan nalezen). Het labo wijst specifiek op het gevaar van benzo(a)propeen. Een bekende kankerverkkende stof die ook gevonden wordt in sigarettenrook.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO beschouwt zelfs de kleinste dosis van dat product als schadelijk. In de EU is de luchtlimiet vastgesteld op één nanogram per kubieke meter. In de uitlaatemissies werden echter waarden gemeten die tot 1.700 keer te hoog waren. Weerom deed de dieselwagen met partikelfilter het in de test veel beter. De geteste Peugeot stootte slechts 45 nanogram auto-cinogene stoffen uit. 6 keer minder dan de beste geanalyseerde benzineauto’s.

Geef commentaar
comments by Disqus