Nieuwe Ford Mustang is een elektrische cross-over

Bekijk 32 foto's
Door: BV 18-11-2019
55 jaar lang was de Ford Mustang gewoon een Mustang. Er waren generaties die de tand des tijds beter doorstonden dan andere. Je had een cabrio en een coupé, dat was het. Maar nu stelde Ford de Mustang Mach-E voor. Een elektrische Mustang. Geen sportieve auto, maar een cross-over. En hij zou best wel eens de voorbode kunnen zijn van een ganse familie modellen met Mustang-naam.

Een hele familie Mustang

Ford heeft met z’n elektrische SUV dezelfde harde noot te kraken als alle andere automerken: de prijs ligt een pak hoger dan van een conventioneel aangedreven model met dezelfde afwerkingsgraad, uitrusting en afmetingen. Precies daarom kiezen heel wat constructeurs voor een aparte modellijn. Dan valt dat minder op. Een tweede constante: er wordt een labeltje verzonnen waaraan een ‘premium’ sfeertje hangt. Dat wekt de indruk dat je wat speciaals krijgt. Dat maakt de consument week in de portefeuille. EQ bij Mercedes, i bij BMW… Na rijp beraad is de keuze bij Ford blijkbaar op Mustang gevallen.

Crossover met herkenbare styling

Voor de goede orde is de Mach-E, hoewel z’n verhoudingen compleet anders zijn dan die van de gekende Mustangs, wel overgoten met een sausje waarin cruciale stijlelementen van het model herkenbaar zijn. Hij moet z’n naam immers ook kunnen waarmaken.

Aan de binnenzijde is een vergelijking met Tesla niet te vermijden - daar zorgt de minimalistische vormgeving en - vooral - het 15,5” grote verticaal opgestelde aanraakgevoelige scherm wel voor. Ruim is hij overigens wel. Vooraan zit een koffer (een frunk) die 138l inhoud biedt. Achteraan kan er nog eens 821l bij. Dat is uitbreidbaar tot meer dan het dubbele.

Snelheid of rijbereik

Ford laat niet minder dan 5 versies van de Mach-E op de markt los. In de VS zijn die alvast relatief aantrekkelijk geprijsd. Vanaf iets meer dan 40.000 dollar tot ruim 60.000 dollar. De instapversies hebben een 75,5 kWh accupakket onder de kap en zijn 255pk en 414Nm sterk. Genoeg voor een hondersprint in een seconde of zes, zeven. Standaard zijn louter de achterwielen aangedreven, maar vierwielaandrijving is een optie. Je rijdt er 370km ver mee. Aan de andere kant van de waaier vinder vind je dan weer een GT die 98,8kWh accu combineert met 465pk en 830Nm en die niet meer dan 4 tellen nodig heeft om bij een stoplichtsprintje naar een illegale snelheid te spurten.

Ertussen zitten de andere versies, met naar smaak en voorkeur, meer aandacht voor hetzij vermogen en aandrijving of net het rijbereik. Tot 483km kan je ermee.

Geef commentaar
comments by Disqus