Deze VW T2 is niet helemaal klassiek

Bekijk 10 foto's
Door: BV 24-11-2019

De klassieke Volkswagen-busje van de eerste en tweede generatie zijn gegeerd. Zo erg zelfs dat ze inmiddels peperduur zijn. Nochtans werden ze ook destijds al in grote volumes gebouwd. Maar je kan niet zeggen dat de rijeigenschappen even gegeerd zijn. Een 60pk sterke boxermotor heeft moeite om met het hedendaagse verkeer mee te kunnen. En dan hebben we het nog niet eens over de uitstoot.

Elektrische Volkswagen T2

Hoewel de karakteristieke klank van de boxercentrale onmiskenbaar deel uitmaakt van de aantrekkingskracht van het busje, is VW van mening dat het belangrijker is om het rijgedrag en de uitstoot van het historische model bij te schaven. Dat vroeg aan EV West, in dit geval een exemplaar uit 1972, om de aandrijflijn van de e-Golf in het busje over te lepelen.

Uit de VW e-Golf

De boxercentrale achteraan maakt plaats voor de elektromotor, de sturing en de omvormer van de e-Golf. 136pk sterk, wat natuurlijk te veel was voor de achterophanging van het ding. Die werd daarom in één adem vervangen door een moderne onafhankelijke lay-out. De 35,6kWh accu van de e-Golf uit 2017 die aan het project werd geofferd, zit in een carbon behuizing onder de voorzetels. Daar zat de benzinetank bij het origineel.

Dat de prestaties fors aangescherpt werden ten aanzien van het originele model, staat buiten kijf. Maar VW geeft ze niet mee. Het zegt wel dat het busje met de e-Golf aandrijflijn tussen laadbeurten 200 kilometer kan afleggen. Dat is flink wat minder dan het rijbereik van het origineel.

Een elektrische oldtimer maken?

Er zijn landen waar je relatief eenvoudig aan de conversie van een oldtimer kan beginnen. Duitsland, Engeland en de VW (waar deze is gebouwd) stellen weliswaar kwaliteitseisen, maar zijn voorts erg soepel. De Belgische keuringsinstanties daarentegen zijn veel minder tot toegevingen geneigd. Je bezint je bij ons beter twee keer eer je begint. De internationale oldtimerfederatie FIVA is ook geen voorstander. Die instantie vindt dat de aandrijflijn integraal deel uitmaakt van het historische kararkter van het model en dat er niet aan geraakt mag worden.

Geef commentaar
comments by Disqus