Voor automerken die een extra graantje proberen mee te pikken, is de hype om auto te personaliseren de jongste tijd een lucratieve bezigheid gebleken. De klant blijkt immers graag wat meer te betalen als dat betekent dat die z’n persoonlijke touch kan aanbrengen. Dat zorgde ervoor dat nogal wat modelletjes de jongste tijd niet alleen met koetswerkpakketten en verschillende setjes velgen in de catalogus stonden. Je kan tegenwoordig niet zelden ook stripings, stickersets, dakkleuren en spiegelhuizen kiezen.
Mini was één van de voorlopers op dat vlak, met nog steeds erg uitgebreide mogelijkheden om een model naar je hand te zetten. Maar de meest persoonlijke service “Mini Yours Customised” wordt nu wel afgevoerd. Die werd pas in 2018 geïntroduceerd.
3D-printen voor ultieme vorm van personalisering
Met Mini Yours kon je verschillende componenten, zoals interieurdelen, inlegstukken en dorpelsierlijsten, helemaal op maat laten maken. Voor de meeste items waren vier primaire tinten leverbaar. BMW leunde daarvoor stevig op 3D-printtechnieken.
Een klant kon z’n 3D-onderdeel bijvoorbeeld laten voorzien van een naam, logo of tekening. De componenten werden in Duitsland vervaardigd en opgestuurd naar de klant. De stukken waren uitwisselbaar, zodat je in theorie makkelijk van stijl kon wisselen.
Té is trop
De dienst is intussen stopgezet. Mini geeft daar geen verdere uitleg bij. In het verleden is echter al gebleken dat te ver doorgedreven vormen van personalisering maar weinig afnemers vinden. Smart introduceerde bijvoorbeeld bijna 20 jaar geleden op z’n eerste auto al inwisselbare koetswerkonderdelen. Dat je op nauwelijks enkele uren tijd je autootje kon omknutselen naar een andere kleur, stond toen als gimmick in elk artikel, maar er was nauwelijks een klant te vinden die er gebruik van maakte. Ook dat verdween.